eurozine

Jean-Francois Julliard, Roman Schmidt

Too close for truth
Political interference in the French media

The present French government has a profoundly ambivalent relationship with
journalists and the press. President Nicolas Sarkozy has encouraged the public to
treat journalists with mistrust; at the same time, his relationship with those who own
the press is far too close, says the secretary—general of Reporters Sans Frontieres.

For some time now, "the country of human rights" has suffered from the close
relationship between politics and the media, in which the state's presence is felt
through direct and indirect subsidies for the press, and through a wide array of
state—owned television and radio networks. Jean—Francois Julliard,
secretary—general of Reporters Sans Frontiéres, outlines the recent scandals,
changes in ownership and government intervention in the media since
President Nicholas Sarkozy assumed power in 2007. His knowledge of the
state of the media globally gives his comments on France's "particularities"
added point. Eurozine will investigate further aspects of France's changing
media landscape through interviews with key players, in the weeks that follow.

Roman Schmidt: Let's talk about the condition of the press in France. In
Reporters Without Borders' (RSF) ranking of press freedom, France is in
forty—fourth place. Given France's historic claim to be the "country of Human
Rights", we might have expected a better position. Indeed, eight years ago it
was eleventh. Why? What particular problems exist between the French press
and political and economic authority?

Jean-Francois Julliard: There are several issues. The first is a general

climate which is very tough, very aggressive towards journalists. This is in part
because of statements by Nicolas Sarkozy. France has never before had a
president or a government so critical of journalists, so aggressive and hard on
them. Sarkozy never stops making comments reproaching journalists. All this
makes for a climate of mistrust towards them. In addition, there is a real
problem in France with the protection of journalists' sources. A law on this was
introduced in 2010, but it seems to be inadequate: it isn't protecting journalists'
sources sufficiently.

RS: What's the story behind this law? Seen from abroad, what is disturbing is
that the Left voted against it.

J-FJ: Certainly, that's part of the political game. This law began as a

campaign promise by Sarkozy. Once elected, he began work on strengthening
the protection of sources. Before that there had been no law, nothing except a
brief mention in the Civil Code. Freelance journalists, for instance, were not
protected; there was no way to object to the seizure of a document, to a search

An article from www.eurozine.com 1/5




€eurozine

in editorial offices, and so on. This law is an improvement in comparison to the
previous situation, but it does not go far enough. Above all, the problem today
is that apparently, although the law was demanded and voted for with the
support of Sarkozy, it may first have been violated on his orders, namely in the
Woerth-Bettencourt affair and the complaint made by Le Monde.

To summarize: Le Monde brought a complaint against the Elysée —- they can't
yet prove it, but they believe it came from the Elysée —- for having asked the
French intelligence services to investigate a Le Monde journalist and, in
particular, his sources within the administration. As a result, one individual, a
certain David Sénat, who had been a close associate of the Justice Minister
Michéle Alliot-Marie, was transferred to a new job because he had contacted
Gérard Davet, a journalist at Le Monde. As we speak, the case is at the stage of
preliminary investigation; there is not yet any proof of what happened.

We are cautious about this at RSF. We've supported Le Monde in their
complaint and asked the courts to see this through to discover precisely what
happened. If the Elysée —— Sarkozy or somebody around him —- really gave
an order to investigate a source, then it's serious; that would already mean that
the intelligence services are being used for a purpose unrelated to state
security. Above all, it's serious because it is a very strong signal aimed at
journalists' sources. Today, somebody in France working in a ministry or in the
government, who has confidential information to give to a journalist, will be
telling himself that he risks losing his job, perhaps also finding himself under
legal attack. That creates an enormous pressure on journalists' sources; and
without sources there is no more journalism, especially not investigative
journalism. This is what worries us.

RS: Then there's the risk of finding yourself five years later in a cable released
by WikiLeaks...

J-FJ: Indeed, that's possible... Finally, there is another problem in the judicial
procedures, which are very tough. A few months ago, RSF conducted an
analysis in which we found that France holds the record in Europe for the most
journalists investigated and remanded in custody, and the number of media
outlets searched. That is to say, in France it is very easy for a judge or an
investigating officer to order the arrest of a journalist at home, or to order a
search in a media outlet. Admittedly, such things are not so serious in the
global context —— France clearly isn't comparable to Burma —- but they
shouldn't be happening in an established democracy such as France. As a
founder member of the European Union, France should be one of the countries
which scrupulously respect press freedom. Unfortunately, this no longer
appears to be the case.

RS: You say it's no longer the case; does that mean there's been a change?

J-FJ: Yes, it's clear that there has been a change for the worse. Surveillance of
journalists has happened in the past, so has harsh public criticism of them.
President Mitterrand didn't like journalists either, and made sure they knew it.
But today, everything seems to be happening at once. There is the political
pressure, there is a law which doesn't adequately protect journalists and, in
addition, there's currently the issue of Sarkozy's close links with the leading
media owners. He's their friend and that's his right, but it is a fact that he is
very close to the principal patrons of the French press.

An article from www.eurozine.com 2/5



€eurozine

All'in all, it makes for a difficult climate and things have happened. Several
months ago, journalists from the daily Figaro, owned by Dassault, a large
French industrial group which depends on government contracts and is also
close to Sarkozy, made an official complaint. They were outraged by an
instruction they had been given, namely, that all articles written about a

country in which Dassault did business, or in which it was planning to invest,
must be double checked: in effect they were to be censored. There was a list of
countries in which Dassault had signed contracts —— Russia, the United Arab
Emirates, Libya, Switzerland —— and all articles about these countries had to
pass through an extra level of editorial control. That isn't right. In France today
we haven't managed to erect an impermeable barrier between media ownership
and the editorial side.

RS: You speak of links between Dassault and Le Figaro. | could add
Lagardére, a French media group which owns a part of the European
Aeronautic Defence and Space Company (EADS). There is also
Moét—Hennessy-Louis Vuitton (LVMH), another tricky situation in which a
luxury goods group owns Les Echos, the most important economic newspaper
in France. Industry and the press are far too close, but this isn't new. Hasn't this
worrying proximity between industry, government and newspaper headlines
long been a feature in France?

J-FJ: Yes, very much so. The unusual thing about France is the existence of
press groups whose business isn't the press. They are primarily involved in
some other industry: arms, telecommunications, building, things like that. And
then they become owners of media groups. It seems as though, by buying
newspapers and media outlets, these people are buying influence, that they
aren't there to run a news business or to disseminate information. In most other
European countries, media groups are involved primarily with media, that is
their main activity. They diversify into book publishing or into

communication, something like that. But in France, they begin as large
industrial groups, often effectively dependent on state contracts, which then
buy the media. That leads to a situation which is not very healthy. And the
problem today is that the owners of these groups are, in addition to everything
else, close to the head of state.

RS: Into this landscape the so-called "pureplayers" —— new journals that exist
only on the Web —— have entered. Their main intention is to conduct
investigations: outlets such as Rue89 and Médiapart, or among the satirical
press, Bakchich. How do you see the role of these new media, and what is
their position in France today?

J-FJ: 1 think their position is something they are currently constructing.
Everybody in France now knows Médiapart, thanks to the Bettencourt and
Karachi scandals. Six months ago few people had heard of Médiapart, so that's
a real success and so much the better. They first published the documents and
obtained the recordings suggesting that there had been fraudulent financial
transactions, including matters linked to the funding of political parties,

namely the RPR, Sarkozy's party at the time. So yes, these outlets have a real
place. As you say, they are "pure players". They don't have the same editorial
constraints as the press, be those constraints of space, of printing deadlines,
etc. The rules of the game aren't the same. And above all, for finance they
haven't knocked on the same doors, they haven't approached the same people.
They don't have any of these links to big industrial groups.

An article from www.eurozine.com 3/5


http://www.rue89.com
http://www.mediapart.fr/
http://www.bakchich.info/

€eurozine

At the same time, that doesn't mean that everything is settled, because we don't
know how the people who have invested in these sites will behave in the

future. For example Xavier Niel, the founder of the ISP "Free", who has put a
lot of money into Médiapart, into Bakchich and into Le Monde, of which he is
one of the three new shareholders. So far he has always said that for him this is
an investment, that he wanted to invest in the media business. As far as | know
he has no particular connection with the political world, but it is unclear how
that will develop over the years. Similarly, the three new shareholders in Le
Monde are all seen as somewhat on the Left, but how will that play out if the
Left comes into power in the future? Will Pierre Bergé, Xavier Niel and

Matthieu Pigasse have particular links with power if power is held by the Left?
We can only hope not: we can only hope that they will preserve the
independence of Le Monde, but we don't know.

RS: This recapitalization of Le Monde by Niel, Pigasse and Bergé has been
one of the major developments in recent months, ending Le Monde's particular
situation, in which it was owned by its employees and its journalists. Is it
perhaps too early to assess this change?

J-FJ: Yes, it's true we don't know what's going to happen. What is certain is
that this recapitalization was made with the agreement of the journalists and
that is what matters. The agreement between Bergé, Pigasse, Niel and the
journalists of Le Monde does at least still include a veto right for the
journalists concerning the appointment of editor.

RS: Let's get back to the relations between Sarkozy and the press. Since the
Ancien Régime, France has had a system of special assemblies, the Etats
Généraux (States General). The Etats Généraux of the press took place at the
end of 2008. What happened, and what was the outcome?

J-FJ: Since Sarkozy planned to hold States General in many sectors, he
wanted to hold one for the press. It is true that the French press is currently in a
critical situation: fewer and fewer people buy newspapers, and production
costs are still very high. France has extremely strong trades unions in
comparison to other countries, which adds substantial costs to producing a
newspaper. There was a real need to need to consider this situation, to think
about it all. The press would have preferred to organize itself, yet it was
Sarkozy who set things in motion. What was the outcome? | honestly don't
know. For a start, RSF was not there. We asked to take part, but it was made
clear that we were not welcome there. What was the outcome? Some very
concrete measures for subsidies and assistance; for example, giving young
people a free newspaper subscription.

RS: There is a new status for online publications...

J-FJ: Yes, and that was essential. Previously, the "pure players" we were
discussing earlier didn't have the status of online publishers. France always
seems to be behind the times with media development. We have media laws
that date from the end of World War II: today's media are nothing like the
media then.

RS: Do you feel the French blogosphere is of major significance?
J-FJ: No, | don't. There are almost no blogs in France that are well known or
referred to regularly. There are some on particular themes in very technical

areas. There are also blogs by lawyers or academics which are somewhat

An article from www.eurozine.com 4/5



€eurozine

known within a particular field, but which are not blogs broadly known among
the general public. If you asked the man in the street to list blogs of general
interest, I'm sure most would be unable to name even one or two. So this niche
has been filled by the "pure players": Rue89, Médiapart, Bakchich and

Slate.fr.

RS: Sites which were often founded by former employees of the traditional
media...

J-FJ: Precisely: the power of big names and their contacts remains important
in France, even on the Web. At Bakchich, it's a former writer on the satirical
paper Canard enchainé, at Rue89 journalists from Libération. At Slate.fr it's
Jean—Marie Colombani, a former editor of Le Monde, and at Médiapart Edwy
Plenel, another former editor of Le Monde.

Paris, 8 December 2010

Published 2010-12-31

Original in French

Translation by Dan O'Huiginn

First published in Eurozine

© Jean-Frangois Julliard, Roman Schmidt
© Eurozine

An article from www.eurozine.com 5/5


http://www.slate.fr/

	Eurozine - the netmagazine

