
Béla Nóvé

Talking about censorship and the lost world of samizdat

In 1980s Hungary, as in the USSR and many other communist ruled countries of
eastern and central Europe, censorship and opposition to it was a hot issue. A
onetime dissident turned historian recalls the passionate debates at the time and
establishes their continuing relevance in the post−Wall world.

A brief history of Hungarian samizdat 1

"The Russian word samizdat literally means self−publishing. It is meaningless
in a world without censorship. But in countries where the government retains
the right to control the publication of books, periodicals and articles, anything
that is published and distributed without the censor's stamp is samizdat.
Censorship and samizdat depend on each other: while censorship exists,
uncensored writing will always be circulated." So wrote Ferenc Köszeg,
founding editor of Beszélö (Talker), the most influential Hungarian samizdat
periodical launched in late−1981.

What I aim to do here is to provide a brief historical overview and an analysis
of some of the passionate debates on censorship in Hungary during the 1980s.
It was a hot topic in the dying years of the communist regime under
Gorbachev, and remains widely debated today as an inherent part of the moral,
political and intellectual heritage of the Hungarian democratic movement.
Some of the samizdat written then has the capacity to stir people to action even
now: A cenzúra esztétikája (The Aesthetics of Censorship) by a young
journalist, Miklós Haraszti, has recently become popular in its Chinese
translation among students and intellectuals in China.

The word samizdat became familiar in the Hungarian language along with
knowledge of the Russian and Polish practice of clandestine, uncensored
printing, publication and distribution of banned and dissident work. It was also
used to refer to the works themselves and flourished in Hungary from 1977.

But the phenomenon had existed in Hungary well before this and ferocious
state terror against any expression of dissent was practised from the
early−1950s. The best Hungarian writers were reduced to silence, but their
poems and writings circulating among friends. During this period, a
considerable amount of religious material was also distributed among the
followers of various denominations. After the Revolution of 1956 (also known
as the Hungarian Uprising ed.) dozens of political manifestos, statements and
essays were circulated among intellectuals, workers and students. If caught by
the police, their authors served years in prison. A case in point is that of István
Bibó, a member of the Revolutionary Government and an outstanding political
thinker.

An article from www.eurozine.com 1/11



In the 1970s, samizdat editors produced some 170 publications, mostly
typewritten and reproduced via carbon paper or by cyclostyle. The first, and
one of the most important, was Marxizmus a negyedik évtizedben (Marxism in
the Fourth Decade). Another, the 800−page Profil edited by János Kenedi, was
a superb collection of poems, short stories, essays and studies rejected by
official periodicals in the 1970s under the pretext that they did not fit the scope
of the papers. The most significant early samizdat venture was the publication
of the 1,000−page, three−volume Bibó−emlékkönyv (Bibó Memorial Book)
edited by Ferenc Donáth and others, in honour of István Bibó. Bibó's analysis
of Hungarian society and his theories on "principled compromises" are
strikingly similar to the Polish KOR's (Committee for Self−Defence)
conception of limited revolution and have strongly influenced Hungarian
intellectuals.

Two periodicals were also published in this period. Magyar Figyelö
(Hungarian Observer) concentrated on domestic affairs and on the fate of
Hungarian national minorities beyond Hungary's borders. Kelet−Európai
Figyelö (East European Observer) mainly published translations from the
samizdat and emigré press (tamizdat) of Soviet bloc countries.

In 1981, influenced by the enormous independent press in Poland at the time of
Solidarity, various groups undertook the production of samizdat for wider
circulation. The first mechanically duplicated publication was the fifth issue of
Kelet−Európai Figyelö, published in August 1981, under the title A lengyel
nyár (The Polish Summer).

Jaruzelski's coup deeply shocked the Hungarian opposition and many gave up
active participation. Most of the dissidents, however, decided to carry on.
While two of the early periodicals, Kisúgó (Outformer −− as opposed to
Informer) and Magyar Figyelö ceased publication. The political quarterly
Beszélö (while the word means "Talker", it also refers to the visiting hours in
prison) survived.

Together with the publication of the first samizdat reviews, book publication
began. The first and most productive independent publisher was Gábor
Demszky's AB Független Kiadó (AB Independent Publisher), which began in
1982. Besides its series of political publications −− Supplement to the History
of Eastern Europe, 1956, Poland, Gulag −− it published a growing number of
works by foreign authors and Hungarian writers living at home or abroad.
They published Orwell's Animal Farm, plays by Vaclav Havel and novels by
Milan Kundera. One of its most popular ventures was the publication of the
autobiographical novel by György Faludy, the prominent Hungarian writer and
poet. The 600−page novel Pokolbeli víg napjaim (My Jolly Days in Hell),
which had previously been published in English, French, German, Swedish
and Japanese, appeared for the first time in Hungarian as a samizdat book.

Another independent publisher, Jenö Nagy's ABC Press brought out Arthur
Koestler's Darkness at Noon and the biography of Raoul Wallenberg. The
publishers under the name M.O. Független Kiadó (Hungarian October)
launched by the intransigent 56−er György Krassó, considered their main task
to be the publication of works and documents connected to the 1956
Revolution. Among them are books such as Bibó's writings from 1956 and
Hungarian Diary by Wiktor Woroszylkski, the eminent Polish poet and
journalist. They also issued the striking autobiographical writing of Béla Szász,
a survivor of the Rajk trial [László Rajk, a communist politician was accused
of being a "Titoist spy" and executed in 1949 ed.] and George Orwell's 1984.

An article from www.eurozine.com 2/11



Several smaller publishers also played an active part in
independent publishing. These included Áramlat
(Stream), Katalizátor Iroda (Catalization Bureau),
Alulnézet (Bottom View) and Szabadidö (Leisure Time).
Special mention must be made of the avant−garde
artistic publications and political documents used as art
objects by the Inconnu Art Group. Although Hungarian
censorship was relatively liberal compared to that in
other Soviet bloc countries, the works listed above
would never have reached the Hungarian public without
the independent publishing houses.

A few titles among the many Hungarian samizdat periodicals are well worth
mentioning, among them Beszélö, already mentioned, Máshonnan Beszélö
(Talker from Elsewhere), AB Hírmondó (AB Messenger), Demokrata
(Democrat), Égtájak között (Beyond Points of the Compass), Vízjel
(Watermark), Magyar Zsidó (Hungarian Jew) and Határ/idö/napló −− erdélyi
figyelö (H/I/N Transylvanian Monitor). The techniques generally used included
mimeography, silk screen printing, ramka (from the early days of Polish
samizdat and a combination of the previous two techniques), photocopying and
offset printing. The latter was widely used in book publishing from the
mid−1980s.

By 1988, radical opposition movements had gathered momentum, the
organisation of democratic proto−parties had started and it became impossible
to stop the sudden boom in independent publications. It was no more than a
public admission of the political reality when, in May 1989, the last communist
prime minister Miklós Német declared that prior permission for publishing
books and newspapers of any kind was no longer required. This was the
official end of a censorship which had been in existence for more than four
decades alongside the forcibly prolonged communist rule of the country.

All in all, in just over a decade, 1977−1989, the Hungarian samizdat
movement produced some 300 books and two dozen periodicals.2 This crop
might not seem as rich and versatile as the Soviet Russian one, and certainly
had far less "mobilizing power" than the independent Polish press had for
many years by supporting the resistance of a whole society against communist
rule and its military regime. Yet two of its particular merits seem still
significant: its intellectual force and radical engagement with truth and justice.
These can be most clearly felt in the arguments of the onetime debates on
censorship both in samizdat publications and in other free forums such as the
public debates of the Alternative Cultural Forum of 1985 and the Hungarian
Writers' Association.

Inside and outside the "Velvet Prison"

"In Hungary there is no censorship," declared György Aczél, cultural secretary
of the Central Committee of the Communist Party for more than two decades
in an interview with Paul Lendvai in 1980.3 However, everyone was well
aware of the fact that in a country of "existing socialism" such a thing as
censorship all too evidently did exist. The statement made by the most
influential communist leader in charge of cultural policy was nothing but a
routine propaganda lie, or another sample of Orwellian "doublespeak".

An article from www.eurozine.com 3/11



The state bureaucracy and the Politbureau repeatedly discussed how to treat the
"oppositional−hostile groups" and their "illegal publications", yet principles
were never declared publicly, nor was a list of banned works or writers ever
published, although it was loudly demanded from time to time by the
rebellious editors of Mozgó Világ, for example, or at the assemblies of the
Hungarian Writers' Association in the 1980s. Informality in the daily practice
of administration remained paramount in the later years of János Kádár's
government.

Needless to say, the "Thought Police" played a mighty role too, especially
Department III/3 of the State Security Corps. House searches, short−term
arrests, heavy fines and various other forms of harassment occurred regularly
from 1981 until 1988. All in all, thousands of copies of samizdat books and
newspapers were destroyed, and a number of duplication machines were
confiscated. During the early years of samizdat, from 1982 to 1984, the editors
of the periodicals Beszélö and Hírmondó were repeatedly harassed and fined.
In spring 1983, Gábor Demszky, editor in chief of AB publishers was attacked
by the police in the street and, under the pretext of violence against the
authorities, given a six months suspended sentence. Somewhat later, it was
György Krassó, the publisher of Hungarian October and the editors of
Democrat, Beyond the Points of the Compass and Catalizator Office who
suffered serious harassment, repeated house searches, and were forced to pay
massive fines.

The first conceptual samizdat work to mount a
daring attack on state censorship was the
pamphlet by Miklós Haraszti originally entitled A
cenzúra esztétikája (The Aesthetics of
Censorship),4 or in its later English language
version The Velvet Prison.5 Haraszti's critical
view of censorship practises was formed some
years earlier in the mid−1970s, when the
so−called Kádárist consolidation in the wake of
1956, with its routine−like institutional control on
culture, science and education was still felt
strongly in Hungary. In addition, most of the
artists, writers and state−employed intelligentsia

seemed not merely to respect the rules of the communist regime but to
willingly support them. This kind of loyalism as a general attitude led Haraszti
to conclude that some two decades after 1956, those in charge of the daily
practise of censorship had successfully handed on much of their function in the
form of self−censorship to the artists and intellectuals themselves. As he saw
it, this had become the major challenge in a new system of state control of
cultural and intellectual life: in short, a "new civilisation" was emerging.

Censorship is no longer a matter of simple state invention. A
new aesthetic culture has emerged in which censors and artists
alike are entangled in a mutual embrace ... This book is
intended to be neither a sad collection of anecdotes of the
censored nor an academic analysis of an evil system of
surveillance. These two approaches, which tend to be favoured
by specialists on Eastern Europe, succeed only in evading the
more important questions. Who makes this culture? Why?
How? Why is it so durable? Is the presence of overt or covert
terror a sufficient reason for its survival? Is freedom really
necessary for art to flourish?6

An article from www.eurozine.com 4/11



Even these questions reflect the fact that Haraszti, often with heavy irony,
willingly took on the role of devil's advocate. However, his historical remarks
on freedom of thought and freedom of art seem more essential and worth
consideration.

Only since the middle of the last century has art be seen as
synonymous with anti−authoritarianism. Only then did art
become the recognized symbol of the protest of the individual
consciousness, questioning the order of the world. That artistic
autonomy could be an end in itself was part of the promise of
bourgeois civilization. But the period in which this promise
was made spans only a fraction of the history of art ... But I
think that perhaps memory is short. Sinologists particularly
relish the discovery of irony, satire, and irreverence in the
poetry of millennia of empire which had seemed initially to
have nothing but praise for the emperor. In the Middle Ages,
too, did not heretics reinterpret accepted dogmas, and were
they not condemned, until their views were later accepted?
Surely I have no reason to consider totalitarian socialism's
double talk any more destructive or short−lived than that of its
predecessors.
Communication between the lines already dominates our
directed culture. This technique is not the speciality of the
artist only. Bureaucrats, too, speak between the lines: they, too,
apply self−censorship. Even the most loyal subject must wear
bifocals to read between the lines: this is in fact the only way
to decipher the real structure of our culture. Real
communication takes place only between the lines. And it is
public life itself that is the space between the lines.7

But what fun could such a perverted communication offer those who take part
in it? Haraszti finally gives a masterly answer in which empathy and irony are
well mixed:

The reader must not think that we detest the perversity of this
hidden public life and that we participate in it because we are
forced to. On the contrary, the technique of the writing
between the lines is, for us, identical with artistic techniques. It
is a part of our skill and a test of our professionalism. Even the
prestige accorded to us by officialdom is partly predicated on
our talent for talking between the lines. What is unsaid is at
least as important as (and often more important than) what is
said.8

Haraszti's book had a lively reception both in Hungary and worldwide. It was
published as a cyclostyled samizdat brochure in Budapest in 1981, not long
before martial law was introduced in Poland. Another Hungarian samizdat
version in book form was published in 19859, and French, German and English
translations came out during the 1980s,10 as well as a clandestine Canton
Chines version printed recently in Hong Kong.

Haraszti's pamphlet was much influenced by the theory György Konrád and
Iván Szelényi offered in Intellectuals on the Road to Class Power, a book also
originally published in samizdat.11 Since communism or state socialism was
officially declared to be a system based −− at least in theory −− on

An article from www.eurozine.com 5/11



unquestionable Marxist doctrine, all its opponents felt themselves challenged
to express their critical views on a structured theoretical basis12. As Konrad
comments in his forward to the English version of Haraszti's book:

Previously, in a book entitled Intellectuals on the Road to
Class Power, written with Ivan Szelényi, I tried to examine
how the intelligentsia was becoming a separate class in state
socialism. The theory that in state socialism censorship is an
inherent part, a constitutional and constructive element of
literature, gradually expropriated by the elite in power, was in
fact inspired by the mood of the mid−1970s. We came to the
realization that communism is a system whose power is
sustained not by the police alone.13

Haraszti's pamphlet also provoked critical reflections among Hungarian writers
and intellectuals. Two of them, poet and philosopher György Petri and
historian Gábor Klaniczay, published their comments in Beszélö, the most
influential Hungarian samizdat periodical. Petri radically rejected Haraszti's
concept and his description of a "new civilization" based on mutual
self−restraint on the part of both the subject and the rulers.14 He categorically
denied that censorship of any kind ever had any inspiriting impact on culture,
nor was he ready to accept that writers and intellectuals could ever benefit
from or creatively contribute to such a compromise. On the contrary, he
witnessed more and more promising efforts for intellectual autonomy on the
basis of the re−establishment of some moral principals and professional
standards of intellectual life. Meanwhile, the censorial practice of state
socialism had lost any authentic ideological principals, and displayed nothing
but the real repressive nature of a police state.

In his article, Klaniczay reflectes on both Haraszti's and Petri's arguments. In
the first place, "Haraszti and Petri did not seem to talk about the same thing"
and both tend to neglect the real nature of culture. However, he readily admits
"the positive function of Haraszti's satirical−pessimistic overstatements", in as
much they successfully inspire critical thinking and provoke some counter
arguments. As Klaniczay also notes, Haraszti's bad luck is that his pamphlet
came out too late and much of his vision of the flourishing "new civilization"
of post−Stalinist consensus on self−censorship had became obsolete in the
interim: "Today I would rather agree with Petri's views, than Haraszti's vision."

However, as Klaniczay added:

Haraszti's book, to my knowledge, is the first overall effort to
describe the new type of constraints and their potential output
on the socialist culture as a system −− and that deserves more
than just an angry ejection ... Petri should not have criticised
Haraszti for the poetic overstatement of "a new civilization",
but rather should have pointed out that the system the author
suggested is a very static one.15

Culture in a broader sense is the daily practice of a society that can neither be
directed by cynical, counter−selective bureaucrats, nor be based only on the
heroic resistance of some radical intellectuals; and that is what makes
Klaniczay none too optimistic for the future.

Devoted documenters of "delphinology"

An article from www.eurozine.com 6/11



A sophisticated mechanism of state control also restricted free research and
open debate, especially in the humanities and social sciences. This was
intended to be counterbalanced somehow by private flat seminars, popularly
known as the "flying university", dedicated to hot issues of past and present.
Even at that time there were some passionate "documenters" of censorial
abuses and intellectual resistance. Historian Miklós Szabó, for example, gave
an account on the past decades of Hungarian academic institutes, in which he
also underlined the importance of the fact, that a relative autonomy here or
there could be successfully preserved due to the hidden ongoing effect of the
1956 revolution.16 (Released from prison in the early 1960s, many of the
ex−faculty, who had been engaged in the Revolution, managed to find asylum
in some less tightly−controlled academic research institutes.) Another
dissident, philosopher György Bence analysed the Communist Party's
ideological campaigns intended to restrain free research and open scientific
debate.17 In his detailed study of 1985, literary editor Ferenc Köszeg concludes
that "censorship today strikes social science publications much more than
belles lettres, and controls abstract ideas more strictly than empirical facts".18

Although the opposite could be equally true in some cases −− banned
documentary films or unpublished research findings on poverty and corruption,
or discrimination against the gypsies etc. −− Köszeg provides an interesting
comparison:

The findings of a sociographical study that drinking−water is
infectious in a good number of villages but the authorities
seem not to care, are more likely to shake the trust of the
average reader −− in fact all normal human beings −− in the
blissful prophecies of Marxism−Leninism than the simple
statement that Engels' thesis on the "dialectics of nature" are
either banal or nonsensical. Yet the former study can be
published and the later cannot, since censorship of
philosophical publications is still guarding and protecting the
Doctrine that nobody takes seriously any longer.

Censorial control was extended to the literary and intellectual heritage of the
country immediately after the communist takeover of 1948. Sometimes it was
just a matter of changing a few words or names, omitting a few lines for
"ideological" reasons; in other cases complete novels, stories, memoirs or
poems were left out from the "collected works" of nineteenth− and
twentieth−century national classics. This shameful practice outraged many
independent−minded authors and editors, who systematically documented
these "philological abuses" and made them public, either in official or samizdat
papers and in regular or "flying" seminars. The most dedicated defenders of
Hungarian classics who fell victim opposing this posthumous censorship were
Mátyás Domokos, László Szörényi, Péter Balassa, Ákos Szilágyi and Ferenc
Köszeg. As a result, by the early−1980s protecting the national classics from
the hands of the communist censors became an intellectual fashion known by
the ironic term "delphinology". This witty invention of the young literary
historian László Szörényi, reflected the late mediaeval practice of the French
Jesuits, who systematically censored the works of antique authors for the use
of the Dauphin, the young heir to the throne: "ad usu Delphini".

Occasionally, as when issues of literary or cultural periodicals were
confiscated and their disobedient editors suddenly replaced, scandals became
noisily public. The founding editor of Beszélö, Sándor Szilágyi, analysed a
number of such cases from the 1960s to the early−1980s in an article that
describes the battle against censorship of such distinguished monthlies as

An article from www.eurozine.com 7/11



Mozgó Világ, Filmkultúra, Kortárs, Forrás and Tiszatáj.19

These cases were one of the main issues collectively raised and passionately
debated by all authors at the general assemblies of the Hungarian Writers
Association during the 1980s. Small wonder, since such periodicals
traditionally had a high reputation as well as a special mission in shaping
intellectual and public life in the country alongside the one and only literary
weekly since 1957, Élet és Irodalom (Life and Literature), mostly read for its
critical debates, daring reports and interviews.

The loudest of all these scandals was the replacement of the young and radical
editorial staff of Mozgó Világ (Moving Word) in 1983. It was an open secret
that this highly popular periodical had been taken over by a new generation of
writers and editors and was engaged in a permanent conflict with Party
apparatchiks and the censorship bureaucracy. The editors, who felt in fitting
Marxist fashion they "had nothing to lose but their chains", finally decided to
refuse all informal instructions from above and openly turned to the public for
support. They also insisted on receiving a detailed list of all banned authors
and works from the censors, a demand that further infuriated the latter. In order
to save the periodical and its editors, a large and semi−spontaneous solidarity
campaign was launched. Protest letters were sent, public debates were held and
demonstrations organised at Budapest universities. All in vain: the editorial
staff finally had to leave. But it did provide a promising precedent: public
protest could gain massive support and this was a sign that state censorship
would not last too long.20

Rebellion in the Hungarian Writers' Association

The debates at two General Assemblies of the Hungarian Writers' Association
stand out among the many confrontations at this time: one was held in
December 1981, the other in late−1986 −− the thirtieth anniversary of the 1956
Revolution. The details of these legendary episodes remained "public
mysteries" throughout the 1980s and most of the documents have since
vanished.21 Had these debates not been published at the time in samizdat
(Beszélö) and in tamizdat (Gazette Litteraire Hongroise in Paris and Radio
Free Europe) little more than fragments would be left to recall them today.

One such is Farewell to the Writers' Association by György Konrád. It
accurately reflects the sinister atmosphere of late−1981:

Twenty−five years have passed [since the autumn of 1956] and
I have not had much to do with the Hungarian Writers'
Association, but I did go to its General Assembly on 12 and 13
December 1981. On behalf of the Communist Party, or as it
was commonly called in those days 'the Power', György Aczél
gave a long speech in a somewhat threatening tone, but in the
break he appeared to neglect all the neutral and flattering
participants gathered around him and came to the three of us,
his main opponents at that time: Sándor Csoóri, István Eörsi
and me, to have some polemical chat.
We received the news on that very day that martial law had
been introduced in Poland. The dirty job that had been done in
Hungary in 1956 by the Soviet Army, was done in Poland by
its own 'national army' under General Jaruzelski's command.
We formed our closed groups and the whole session of the
General Assembly was dominated by the murmur of private

An article from www.eurozine.com 8/11



discussions. Some participants here or there gathered around
small radio sets to listen to the Hungarian channel of Radio
Free Europe. In fact, the high−ranking Party apparatchiks
seemed to feel as unsafe as the writers themselves, who were
not fond of the noise of tanks and the early morning
commandos sent out to make arrests. 22

In such circumstances, one might ask if there were any protests or real debates
on the agenda of the 1981 General Assembly. In fact, on 12 December, just
one day before the Polish military coup, István Eörsi protested openly against
the administrative means used to restrict writers' freedom. He spoke about
secretly circulated prohibition lists, for which no one dared to take personal
responsibility, and proposed replacing this practice with legally defined, overt
censorship. Many must have felt silent sympathy for those who were present,
yet the provocative proposal failed to gain support from other speakers. The
only reaction was that of the editor−in−chief of Élet és Irodalom, who shouted
cynically that he was ready to blue−pencil Eörsi's writings any time, since he
had acquired great experience in that particular job. Apart from this interlude
the most radical signs of writers' resistance were limited to some reform
proposals aimed at changing the Association's Charter and instituting more
democratic procedures in the election of the Board.

The second day, 13 December, was overshadowed by the sinister news from
Poland recalled in Konrád's memoirs. Although some anxious speakers warned
their intransigent colleagues "not to provoke the Power by their disobedience
to the point of repeating the tragic conflict of 1956 or the imposition of a
military dictatorship, which would send them into prisons", no protest against
the Polish military coup and no solidarity with Polish writers was declared by
the Assembly.23

At this point, we cannot proceed without being reminded, however briefly, of
the major role Hungarian writers played in 1956. Many of them took an active
part in public events before, during and after the Revolution, and the Writers'
Association itself was the first and last stronghold of national democratic
resistance. Until Stalin's death, literature and public life were supposed to serve
communist propaganda under the direct control of the Party and the Hungarian
division of the KGB.However, during the first government of Imre Nagy
(1953−1955), a number of prominent writers and poets such as Tibor Déry,
Gyula Illyés, Lörinc Szabó, Áron Tamási and László Németh, began to publish
their works once more. Step by step, the Writers' Association regained its
autonomy and, along with the Petöfi Kör (Petofi Circle) and the Irodalmi
Újság (Literary Gazette), became the most influential forum of public debate.
During the "13 days that shook the Kremlin" writers expressed their
whole−hearted support of the Revolution in every possible way: they published
poems and articles in the free press, appealed to the world to aid Hungary, took
part in a number of peaceful demonstrations and kept in touch with
revolutionary bodies, students and workers, freedom fighters and the founders
of new parties, thus helping to shape the countrywide unity of all democratic
forces. Long after the Soviet invasion of 4 November, writers remained
demonstrably loyal to the Revolution in the darkest days of terror and misery
in a half−ruined country. This high−spirited patriotism and deep engagement
with democratic ideas was felt in the last free assembly of the Writers'
Association held on 28 December 1956. Especially in its solemn declaration of
"Trouble and Trust", a text by the brilliant novelist Áron Tamási which may
read as the moral and political testament of a crushed Revolution.24 Two weeks
later, there were massive arrests among writers and the Association was

An article from www.eurozine.com 9/11



forcibly dissolved.

It took three years to break the silent resistance of the writers and to restart the
now "pacified" Association.25 But it took three decades for writers to revolt
openly again, as they did at their 1986 gathering, and for the communist
regime to confront them by force.

Of more than 600 members of the Association, 444 writers were present,
including the 70 members of the elected board. Apart from the Minister of
Culture and his deputies, two Secretaries of the Central Committee of the Party
attended the meeting together with a number of powerful academics, heads of
departments, publishing houses, editorial staff and countless lower level
literary apparatchiks. On the other side a great variety of restless "irregular"
troops gathered for the long−awaited clash supported by a mighty crowd of
lone heroes ready to join them if needed.

In fact it was more a picturesque political battle than a decent discussion by
distinguished men of letters. "What happened during the past five years cannot
happen again." The Secretary of the Central Committee, János Berecz, Kádár's
secret nominee as his successor, started his speech in a threatening tone.
Though it had very different connotations for the two sides, this was probably
the first and last statement that all present could fully agree on. While the
speaker was expressing the Party line that it would no longer tolerate
disobedience, most of the writers felt that arbitrary control of society by
politicians must not be prolonged indefinitely. As the most popular speakers
−− Miklós Mészöly, Gábor Albert, István Eörsi and István Csurka −− argued,
the "nationwide consensus" was over and the country was facing a deepening
crisis. Politicians were accusing writers of intervening in politics illegitimately
and writers accusing politicians of intervening in literary affairs equally
without legitimacy. Both parties were at breaking point, as was soon
demonstrated by a number of events.

The final act on the second day of the Assembly was the election of a new
Board. Elected under the amended procedures, it was dominated by the
radicals; the Party scarcely figured. In response, some two dozen
highly−placed members, including Béla Köpeczi, the Minister of Culture
himself, flounced out of the meeting and began to form their
counter−organisation. State finance of the "old one" was cut and rumours of its
imminent dissolution spread. The counter−campaign was supported by
gassizdat (the government press), but died out in a few weeks and, in the end,
less then 5 per cent of its members remained. It proved to be a further loss of
prestige for communist cultural policy and was not without its comic elements,
notably the deeply offended high−ranking apparatchiks. After all, who could
protect an almost omnipotent, but highly ungifted minister from himself?

1 I have made use of the relevant parts of the historical overview published by Ferenc Köszeg
as an "Editor's Note" in Roundtable. Digest of the Independent Hungarian Press, 1987/1&2,
3−5.

2 Shamefully enough, a complete bibliography of Hungarian samizdat publications has still
not been prepared.

3 György Aczél, Szocializmus, nemzet, kultúra (Socialism, Nation, and Culture) Budapest,
1985. 168.

4 Miklós Haraszti, A cenzúra eszétikája (The Aesthetics of Censorship), AB Independent
Publisher, Budapest 1981.

5 Miklós Haraszti, The Velvet Prison, Penguin Books 1989.
6 Idem 5−6.

An article from www.eurozine.com 10/11



7 Idem 143−145.
8 Idem 145.
9 Also by the AB Independent Publisher, Budapest. A third edition was published by

Gondolat, Budapest 1991.
10 French edition: L'Artist d'État, Fayard, Paris, 1983. German edition: Die Staatskünstler,

Rotbuch Verlag, Berlin 1984. English editions: The Velvet Prison, New Republic Books
New York, 1987; I. B. Tauris, London 1988; Farrar, Straus and Giroux, New York, 1989;
Penquin Books, London 1989.

11 György Konrád and Iván Szelényi, Az értelmiség útja az osztályhatalomhoz (Intellectuals
on the Road to Class Power, Katalizátor Iroda, Budapest 1987.

12 This resulted in a huge amount of theoretical literature by the new left authors in the West,
and some hereditary reform−Marxist attempts in the East, e.g. those of the philosopher
György Lukács and his "Budapest School". There is no space here for a thorough analysis
of this rich and rather ambivalent tradition of political theories, but one should note that
one of the first Hungarian samizdat books was a selection of studies entitled Marxism in
the Fourth Decade, and many of the prominent activists of the onetime democratic
opposition −− János Kis, György Bence, Mihály Vajda, etc. −− earlier used to belong to
György Lukács's school. It is also well known that Haraszti himself in the late−1960s
flirted for a while with Maoism, and together with others was even put on trial, accused of
taking part in a "hostile Maoist conspiracy".

13 Forward to The Velvet Prison. "Artists Under state socialism", xiii.
14 Petri, György: A legvidámabb barakk mint civilizáció (The "happiest barrack" as a

civilisation. Reflections on Miklós Haraszti's book.) Beszélö, Összkiadás (Collected
Edition), Vol. I/1981−1984, Budapest: AB−Beszélö Kiadó, 1992 94−96.

15 Klaniczay, Gábor, Még egyszer a cenzúra esztétikájáról (Once again on Censorship.
Reflections on Miklós Haraszti's book.) Beszélö, Összkiadás (Collected Edition), Vol. I
(1981-1984), Budapest: AB-Beszélö Kiadó, 1992. pp 210−213.

16 Szabó, Miklós in: : A magyar demokratikus ellenzék, 1968−1988 ed. Ervin Csizmadia (The
Hungarian Democratic Opposition, 1968−1988), Vol. 3. Interjúk, 75−77.

17 Bence, György, Cenzúrázott és alternatív közlési lehetõségek a magyar kultúrában.
Beszámoló a budapesti Kulturális Fórum alkalmából. (Publishing facilities in Hungary in
the censored and alternative culture. A status report for the Budapest Cultural Forum), AB
Hírmondó 1985, 20−21.

18 Köszeg, Ferenc, "Könyvkiadói cenzúra Magyarországon" (Censorship over book
publishing in Hungary) Beszélö, Összkiadás (Collected Edition), Vol. I/1981−1984,
AB−Beszélö Kiadó, Budapest 1992, 239−248.

19 Szilágyi, Sándor, "A fõszerkesztõket le lehet váltani..." (Editors−in−Chief Can be
Replaced, but...) Idem. 157−158.

20 For the full story of Mozgó Világ see the detailed documentary monograph by György
Németh, A Mozgó Világ története 1971−1983, (The Story of Mozgó Világ 1971−1938), Új
Palatinus, Budapest 2002.

21 Apart from the detailed minutes of General Assemblies held in late 1956 and 1989 no
documents survived either in the home archive of the Writers Association or in the
holdings of the National Archives (MOL). The last official papers, letters etc. passed to the
National Archives are dated 1973.

22 Frankfurter Allgemeine Zeitung, 21 March 2004.
23 György Dalos, "Writers Among Themselves", Beszélö Collected Edition, op cit. 114−115.
24 The full text of the minutes of the General Assembly of December 1956 was published in

Hungarian first in samizdat as "A Magyar Írók Szövetsége 1956 decemberi közgyülése",
AB Független Kiadó, Budapest 1982, and later under the same title in Literatúra 1−2/1989,
Budapest.

25 For the "pacification" of writers involved in the 1956 Revolution see the detailed
monograph by Éva Standeisky, Az írók és a hatalom, 1956−1963 (The writers and the
power, 1956−1963) Budapest, 1956−os Intézet, 1996. See also István Deák, "On the
Leash", The Hungarian Quarterly, Winter 1999.

Published 2010−10−27
Original in English
Contribution by Kulturos barai
First published in Kulturos barai 9/2010 (Lithuanian version), Eurozine (English
version)
© Béla Nóvé
© Eurozine

An article from www.eurozine.com 11/11


	Eurozine - the netmagazine

