eurozine

Tiit Hennoste

From spring to autumn
The Estonian media post-independence

The Estonian media today has disappointed hopes that it would be a model of its
kind in the post-Soviet space, writes Tiit Hennoste. While the traditional notion of
journalists as "teachers of the people" survived the Soviet era, the pressures of
independence proved insuperable. Estonia's size means personal sympathies
override political views, while a tiny market makes advertising sales paramount.

Changes to the Estonian media have been constant, rapid and radical since
1989. Today the private media in Estonia are dominated by a few large
companies, and in this respect the picture is similar to elsewhere in Europe.
Nevertheless, Estonia's size (population 1.4 million) means that its media
landscape also differs markedly from those of larger national societies.
Circulation figures are tiny and owners remain heavily dependent on
advertising revenue. In pursuit of the market, even the quality publications
have moved closer to tabloid style and content; they have also been profoundly
affected by the comment- and blog—driven approach of their Internet
publications.

For over ten years now, the Estonian print media has been dominated by two
conglomerates: Eesti Meedia, owned by the Norwegian company Schibsted,
and Ekspress Grupp, majority owned by the Estonian Hans H. Luik. Between
them, they control all the major newspapers and most of the general interest
magazines —— social, women's, home and family, and similar journals. In
addition, there are three significant publishing houses: Bonnier of Sweden,
which owns the business paper Aripaev; SA Kultuurileht, owned by the
Estonian state, which brings together the cultural and academic journals
Looming, Vikerkaar, Akadeemia, Kunst.ee, Sirp and others; and Yhtyneet
Kuvalehdet's Finnish—owned Uhinenud Ajakirjad AS, which has been
importing its own publications into Estonia as well as Cosmopolitan and Marie
Claire. Finally, there are a number of minor publishers of local papers or
special interest journals.

The newspapers with the largest print runs are the dailies Postimees ——
Estonia's oldest paper —— and Ohtuleht, a tabloid. Both have print runs between
60 000 and 70 000. Another national daily, Paevaleht, prints 35 000 to 36 000
copies. The circulations of the weekly Eesti Ekspress and Maaleht are
consistently between 40 000 and 50 000. Most local papers have circulations
of less than 10 000. Over the past ten years, circulation has seen an average
drop of 7 per cent; in 2009, this rose to 12 per cent. The only exception to this
is Maaleht. Data on the circulation of the leading journals is vague; that of
women's, family and home journals fluctuates between 15 000 and 40 000, that
of cultural journals between 1000 and 2000.

An article from www.eurozine.com 1/8




€eurozine

Most Estonian papers have until now been published in full on the Internet free
of charge in the hope that profits would be generated by advertising. As in
most countries, this model proved unsuccessful and the economic crisis has
killed it off. The larger papers now exclude much of their print content and

plan to charge for archive material.

The Russian-language media in Estonia is small, serving the 400 000 Russian
or Russian-speaking population. The two dailies, Vesti Dnya and Molodyozh
Estonii, were both casualties of the economic crisis. Of the three weeklies, Den
za Dnyom (established in 1991) and Vesti Nedeli (1995) were merged into a
single paper in 2006 and now appear as Den za Dnyom. Its coverage is mostly
sensational. MK—-Estoniya was launched in 2004, and is made up of 50 per
cent Estonian material and 50 per cent from the Russian Moskovskiy
Komsomolets and has a print run between 10 000 and 13 000. In addition, there
is the Russian—-language edition of Postimees, roughly half of which is made

up of translations from the Estonian—language edition, and the other half of
original material; the print run is around 10 000. In northeast Estonia there are
also several Russian—language local papers. But the Russian—language press in
Estonia is not a paying concern; in practice, Estonia's Russian speakers watch
Russian television channels, read papers published in Russia and form their
opinions on the basis of the Russian media.

Television and radio are divided between the public service broadcaster Eesti
Rahvusringhaaling (Estonian Public Broadcasting) and a number of privately
owned channels. The former has two television channels plus four
Estonian-language radio stations and one Russian-language station. Two of
the more significant private television channels, one of which belongs to Eesti
Meedia are typical entertainment channels, showing films, imported series and
news of a more sensational nature. A number of commercial radio stations
offer a mix of music, news and entertainment. The only private station that
offers serious programming is Raadio Kuku. LSL Trio, which runs three
Estonian-language and two Russian—language stations is part—-owned by Eesti
Meedia.

Money and the market

The driving force of the Estonian press since the early-1990s has been the
struggle for money and markets. During perestroika, around 350 short-lived
small newspapers sprang up in addition to Maaleht (1987), Eesti Ekspress
(1989) and Aripaev (1989), the first paper to be partially foreign—owned. The
old state—wide national papers quietly started to change ownership at the same
time. Initially most of them came into the ownership of their editors, but by
1995 they were in private hands.

Despite the extensive media consolidation of 1995-1998 that led to the present
dominance of the two conglomerates Eesti Meedia and Ekspress Grupp,
market competition grew ever fiercer; by the Millennium balance sheets made
grim reading. Money had been squandered by the bucket load; only the
weeklies and some of the journals were in profit yet neither of the groups
showed any intention of giving up the battle. The result was an historic
agreement between Marieberg—-Luik and Schibsted in 2000, creating the jointly
run tabloid SL Ohtuleht (later Ohtuleht) and the merged Ajakirjade Kirjastus
(Press Publications). By the end of 2001, Luik had bought back Marieberg's
share in the company, Schibsted became sole owner of Postimees and in 2007
the Ekspress Grupp bought the hitherto independently-owned Maaleht.

An article from www.eurozine.com 2/8



€eurozine

This system remained in place until 2009 when the economic crisis hit the

print media particularly badly. Advertising income fell by around 40 per cent
and journals fared even worse. The use of free Internet versions of publications
increased readership but failed to raise revenue; advertising on the Internet
accounts for barely 10 per cent of advertising turnover and is in the process of
disappearing completely. Estonian newspapers are in the process of attempting
to charge for the use of their online versions.

Form and content

In Soviet times an Estonian newspaper was a four—page broadsheet whose
content was largely politically determined and in which the announcement of
cultural events substituted for advertising. During perestroika, news items
began to appear but in the main these consisted of over—long stories on
previously forbidden themes and a daunting number of documents,
declarations and the like. As before, papers remained organs of collective
agitation and propaganda, but now they were propagating nationalism and
independence.

Fundamental changes in the content of newspapers came about in the
early-1990s when the European model was adopted. The principal objective
was accurate, objective, balanced reporting; opinion and fact were kept apart
and opinion pieces became a distinctive feature. This model was further
developed in the second half of the decade.

What does the Estonian press write about? It has consistently been very
Estonian—centred with domestic politics and economy, local problems, crime
and so on taking centre stage. There is a good deal on official corruption, sport,
culture and entertainment. Despite growing demands for more and better
foreign reporting, coverage of foreign news is superficial and, apart from that
dealing with and reacting to Russian affairs, sparse. Culture is another area of
dispute between managers and proprietors, and the reading public. In the wake
of perestroika, the new private media were determinedly culture-centred. Each
paper had a large cultural supplement that imported fashions to Estonia and
was clearly distinct from mere entertainment.

The era of these supplements was over by the late—1990s. Lack of money was
not the only reason; they became victims of the growing demand for
entertainment. The change is reflected in the storm that blew up in November
1999 when Postimees proposed to close its cultural supplement Kultuur and
replace it with a weekend supplement largely devoid of cultural content.
Rank-and-file journalists lined up to support the continuation of serious
cultural coverage; on the other side were the managers whose main concern
was money. In recent years, serious weekly culture supplements have made a
comeback.

When the Estonian press took on the concept of a quality press modelled on
that of the West, in particular that of the UK, it also incorporated the notion of
the press as the watchdog of society, the Fourth Estate. Added to this was the
idea, going back to the period of national awakening in the mid—nineteenth
century, of the Estonian press as an integral part of the nation's culture. Here,
the journalist is a teacher and to some extent a guide of the people, while
editors are its chief ideologues.

Another factor that influenced the development of the press was the fact that
Estonia was the only member of the Soviet Union to have training for

An article from www.eurozine.com 3/8



€eurozine

journalists that was not a part of the Party School. The department of
journalism at the University of Tartu was initially part of the department of
Estonian philology, becoming independent in the mid—1970s. The founder of
Estonian education for journalists, Professor Juhan Peegel, was himself a
scholar of folk poetry and a writer. His fierce Estonian patriotism, strong sense
of ethics and his concept of the media as a cultural activity and journalists as
"leaders of the nation" shaped the development of the press. A third important
factor was that even during perestroika the models of the western press were
being taught at the University of Tartu. These moved rapidly into practical
press production, as students found leading positions in the new press.
However by the end of the century, the "commaodity" ideology had won the
day and journalists became mere paid employees. This process was hastened
by the consolidation of ownership and, in particular, the arrival of foreign
owners, for whom the notion of the press as a cultural entity in Estonian terms
was inconceivable.

Journalists, hierarchy and ideology

In the early—1990s, most of the older generation of journalists had departed
into politics, business or retirement, leaving the field open to a new generation
who lacked the professional experience and broad knowledge of their
predecessors. In 1988, 12 per cent of journalists were under 30, in 1995 it was
40 per cent. In 1988, 25 per cent of journalists had less than five years'
experience, by 1995 the figure had risen to 51 per cent. Today, the leading
editors come from this generation, and their journalists are their
contemporaries; the novices have become media stars.

For the first time in its history, the Estonian media is free of party control. This
is not to say it is spared constant accusations of party bias or that papers and
journalists do not have their own ideological preferences. In general, the press
demonstrates a mild, but evident, rightwing bias. The most sharply rightwing is
Arip&ev, which has positioned itself as the defender of the liberal economy and
supports the Reform Party as the central representative of the free market
economy. Leftwing views are only voiced to any extent by the tabloid

Onhtuleht. More significantly, however, no paper supports the socialists —— but
none opposes them either. The only party almost universally opposed by the
press is the Centre Party, a populist party with somewhat confused views: in
the European Parliament they belong to a Liberal grouping, but in Estonia tend
to the Left.

Newspapers in Estonia are open to the most diverse views; while there are few
influential political columnists, the views of distinguished politicians appear
regularly. A good indicator of this variety of opinion is the "war" over the
removal of the Bronze SoldiéEven though those Estonians who defended

the monument, or criticised the government's actions, received censure and
threats in Internet commentaries, they were guaranteed free speech in the
media. The media itself took up different positions during the "war". The
Internet version of Postimees was somewhat nationalist, while the print version
remained more equivocal. Eesti Pédevaleht was noticeably more cautious and
Eesti Ekspress tended to offer critical analysis.

Against this background it is important to bear in mind that Estonian society is
like a small city of 1 million people. There are no great social hierarchies in
Estonia and class is not a factor in social relations as it is, for instance, in
Sweden or Finland. People are mutually bound by ties of friendship, kinship,
school background and the like. As a result, personal sympathies and

An article from www.eurozine.com 4/8



€eurozine

antipathies are sometimes far more influential than political views. That is how
it has been for a century—and-a-half. In Estonian politics, personal chemistry,
the quality of individual relationships, is at least as important as ideological
views. The same applies to journalists: personal relationships between the top
journalists are important. Moreover, there are few journalists of a populist
bent. What is strongest is a liberal ideology that places a high value on the
individual and is consistent with the general trend in Estonian society. But
these rightwing journalists are highly critical of rightwing parties and their
leaders. The result is that while individuals are much criticised, ideologies are
not.

For example, Hans Luik, the owner of the Ekspress Grupp, has been closely
associated with national—-conservative circles, but his papers do not reflect this.
On the contrary, his main paper, Eesti Ekspress, plays down nationalist views.
The director of Eesti Meedia and chief editor of Postimees, Mart Kadastik, is a
long-time personal friend of Prime Minister Andrus Ansip, the leader of the
Reform Party. In November 1999, the political parties of Estonia wrote a letter
to the parent company Schibsted claiming that Postimees was a Reform Party
paper. This gave rise to a long polemic that led nowhere. Postimees carries
sharp criticisms of both the party and Ansip personally, but when it comes to
elections or other politically important events, quietly takes up a firm position
against the opponents of the Reform Party. One could say that party affiliation
comes through when it really matters.

Tabloid versus quality

The central dilemma of the Estonian press has been the boundary between the
"quality" and the "tabloid" pressThe tabloid press in Estonia is young.

Between 1989 and 1993 several tabloids were launched. They had tiny
circulations and many were short-lived. Serious changes only came about in
the second half of the decade. In 1996, Postimees set up the weekly gossip
magazine Kroonika, which was for a few years the most readable publication
on the market. In 1997, Luik turned the former Tallinn local paper Ohtuleht

into a tabloid and in 1999 Schibsted did the same with the relatively gossipy
daily Sdnumileht. These publications created the Estonian tabloid press.

A tabloid newspaper and a gossip magazine demand news about characters
who wish to expose their private lives to the public gaze. Such a society was
unknown in Estonia. Kroonika was the first to present images of the previously
hidden private lives of the political and financial elite, and to create public
figures who were no more than a product of the press. But it was not until the
merger that created Ohtuleht that a suitable model for a tabloid newspaper was
found and Ohtuleht secured highest circulation of any daily. How? Ohtuleht
has two faces. One is turned towards human-interest or soft news stories and
opinion pieces that fit its subscription status —— at present two-thirds of its
purchasers are subscribers; the other favours a gossipy news and entertainment
sheet that is sold as a "number two" paper in kiosks.

Compared to its British equivalent, the Estonian tabloid press is toothless; what
is more pertinent is the tabloidization of the print media generally. In the
mid-1990s, papers were pulled between three poles. First, the journalists
themselves wanted to be the watchdogs of society and foster truly analytical
journalism and culture; their most important task was the exposure of political
and official corruption. The best articles by journalists could topple ministers
and cause government crises. While there was much talk of "buying off"
journalists, there was no evidence to prove the allegations; complaints came

An article from www.eurozine.com 5/8



€eurozine

mainly from those exposed for corruption. The influence and independence of
Estonia's top journalists is considerable and before elections politicians
constantly try to make use of the press by supplying editors with revelations
about their opponents. Given the political complexion of the country, the press
is rapidly becoming a fourth estate ideologically attuned to the Right.

From the other side money exerted its pull as powerful factor influencing the
content of the papers. With the tiny available market, advertising sales were
critical and advertising became the sacred cow capable of forcing out editorial
content. The dependence on the Communist Party in Soviet—era newspapers
was gradually replaced by a strong dependence on advertisers; the collective
propagandist became a collective salesman.

The third pull factor was readers' expectations. By the second half of the
1990s, Estonian readers were clearly weary of the rapid changes in society, the
dragging of politicians through the mud and the continual revelations of
corruption, and wanted more entertainment. Newspaper managers were ever
more inclined to the view that a tabloid style brings in readers who in turn

bring in cash. An effort was made to sell news with sex; pictures of corpses
and lurid details were constantly appearing, justified by the claim that "life is
like that". Only with the approval of a press code of ethics in 1997 were there
any positive changes; a decade later the Internet media have yet to catch up
with the code.

Nevertheless, the adoption of the tabloid style did nothing to raise circulation
and succeeded only in reducing reader confidence in the papers in question to
the same level as public confidence in politicians. According to a survey by the
Department of Journalism at the University of Tartu in 2005, 56 per cent of
people did not trust the printed media; only 36 per cent did. The survey
showed that in terms of content, apart from objections to too much advertising,
readers were specifically annoyed by two things in particular:

1) Unethical and unprofessional journalism characterised by factual errors;
partial and haphazard coverage of events; inconsistency of headlines with
content; bias; the predominance of the author's personal opinion.

2) Sensationalism characterised by the revelation of the intimate details of
private lives; scandal and emphasis on the negative and excessive attention to
prominent personalities.

The loss of confidence in the press inevitably resulted in loss of revenue from
sales and, more seriously, a decline in the role of journalists as the Fourth
Estate or watchdog on society. Where investigative journalism continues, it
offers no guarantee of sales. In 2008, for instance, Estonia's leading opinion
paper Eesti Ekspress, won every possible press award, but the paper lost many
more readers than others.

It is evident from the above that the media ideal, based on the classic western
European model, lasted only a few years at the end of the past century. It used
to be said that in a democratic press, facts were sacred while comment was
free, and vice versa in the Soviet press. Now the Estonian media have reached
the point where both are free. Surveys show that the connection between
printed word and reality has become ever more fragile. Instead of facts, what is
increasingly offered is an assemblage of alleged quotes and vague hearsay.
Reporters spend more time on the Internet than out in the field and the
boundaries between comment and news has grown so blurred that there will

An article from www.eurozine.com 6/8



€eurozine

soon be no point in making the distinction.
The Internet and the end of the information age

Estonia has been a more highly "wired" society than most of its EU neighbours
for some time, as evidenced by its e-banks, e-government, e—elections and so
on. Internet versions of Estonian papers took shape as early as 1995-1996.
Initially, these simply reproduced online the print version of the paper. By the
end of the century, separate news for the Internet was being produced and
Internet portals were created: a mixture of news, online comment, forum sites,
chat rooms, games, online shopping and other activities. Estonia's most famous
portal, Delfi created in 1999, allowed readers to comment on various events
and stories, as well as providing articles written expressly to provoke

comment. Intended to create a new level of collective mind, it became a
collective lavatory wall on which everyone and everything was aggressively
criticised.

Internet publications took on their present form midway through the present
decade and their influence on the print media has been dramatic. They have
broken down the conventional divisions between different subjects and make
use of an aggressive colloquial language considered unsuitable on paper.
Stories on the Internet are steadily becoming like oral dialogues. Whereas a
story on paper is a finished product, a story on the Internet is a mixture of
product and process, which may change several times after publication. If the
story on paper is a monologue, the story on the Internet is a dialogue with the
reader. The result is a text consisting of different versions, none of which is
final, none of which is trustworthy. This in turn leads to the notion that the
most important thing is to compete with other papers for speed. An Internet
paper in Estonia is not daily, or hourly, but minute by minute.

Newspapers conventionally cover the same stories as each other and continue
to do so as long as they remain newsworthy. This uniformity has reached new
levels. The important thing for a tabloid newspaper is what was on television
the night before. The Internet version of Postimees duplicates word for word
the ETV news with pictures. On paper and on the Internet stories are identical.
While this recycling makes economic sense, the repetition of lies and
defamation is increasingly likely and further erodes public trust.

The biggest change in Estonian journalism has been the advent of readers'
comment and opinion. The opinion piece on paper has always been the work of
the expert, the decision—-maker, the opinion—leader. Not everyone had the
requisite qualifications —— logic, analytical skills and ethical bent —— to write

it. On the Internet this has been replaced by the opinion blog and, ever more
frequently, by the anonymous commentary attached to a story appearing in an
Internet paper. The Internet commentary has destroyed the old boundaries
between those authorised to state their views in public and those not. While
this may seem democratic, a large proportion of the anonymous ideological
commentaries come from tiny watchdog groups made up of junior politicians
sitting in party offices. This has changed the commentary into a new tool of
anonymous political manipulation.

At the same time, the commentary has also destroyed the boundaries between
what is an opinion piece and what is not. Both blogs and Internet
commentaries in the Estonian media are principally the expressions of feeling
and opinion without any legal or ethical control. Moderation of the
commentaries has been minimal, with the result that a torrent of defamatory

An article from www.eurozine.com 718



€eurozine

comment —- racist, nationalist and the like —— has had free reign. There has
been much debate about the responsibility for such commentaries. In 2009,
there was a significant court decision against a portal for publishing
defamatory material and at much the same time, the Newspapers' Association
adopted a code of good practice. This specified that Internet commentary was
not the responsibility of the parent publication.

Selection of news for paper versions used to be based on "news value" ——
impact, conflict, proximity, and so on. Now, however, Estonian Internet
journalism is starting to speak of new criteria that might be called
"comment-value". What is newsworthy and what is comment-worthy may
sometimes be the same, more often however it is not. What is important,
however, is that in the selection of Internet news stories, a preference for
comment-worthiness dominates. The result is stories that differ considerably
from the classic models of both quality news and its tabloid counterpart. Their
function is to arouse feelings, not the tears and laughter of the tabloid press,
rather anger and indignation. In a word, this is not entertainment, but
journalism that plays on the emotions and that fundamentally alters democracy
as a whole.

1 A controversial statue of a Soviet soldier, known as the "bronze soldier", was secretly
moved by order of the Estonian government from a Russian war memorial in Tallinn to a
less conspicuous site in 2007. The incident caused a political spat with Russia and with
elements of the Russian—speaking population of Estonia.

2 All papers, even the qualities, in Estonian are in tabloid format; "tabloid" here refers to the
"red top" or "yellow" press, i.e. papers carrying sensational and scurrilous content.

Published 2009-11-13

Original in English

Translation by Christopher Moseley
Contribution by Vikerkaar

© Tiit Hennoste/Vikerkaar

© Eurozine

An article from www.eurozine.com 8/8



	Eurozine - the netmagazine

