eurozine

Simon Garnett

Whose rapprochement?
The Belarusian media between Lukashenka and the EU

The continuing repression of the independent media exposes the Belarusian
government's concessions to "European standards" for what they are: window
dressing on a regime that has no intention of releasing its stranglehold on society
any time soon.

The inclusion of Belarus in the EU Eastern Partnership programme, whose
participating countries met for the first time in Prague in May 2009, has been
the most visible in a recent series of indications of a rapprochement between
the EU and the pariah government of Alexander Lukashenka. While reasons
for the EU's pragmatic change of heart are to be found in Belarus' refusal to
bow to Russian pressure following the Georgia conflict in August 2008, the
increasing economic squeeze and deteriorating relations with Russia is forcing
the Belarusian government to seek help wherever it can. Nevertheless, the
guestion arises as to who is benefiting from the rapprochement. If the degree of
media freedom in Belarus is anything to go by, the concessions that have been
made to "European standards" are window dressing on a regime that has no
intention of releasing its stranglehold on society any time soon.

Since February 2009 a new "law on the mass media" has been in force in
Belarus that has been condemned by the Belarusian Association of Journalists
(BAJ) as "undemocratic at core". The law, says the BAJ, "will create a real
threat to media freedom in Belarus until it is brought into line with

international standards.This view is seconded by an OSCE reptitat notes

that despite some improvements over the existing law on freedom of
expression in Belarus, namely its reference to international treaties, "the law's
shortcomings seriously outweigh any advantages it might have. [...] The
majority of its provisions are unnecessary or detrimental to freedom of
expression and freedom of the media in Belarus."

Most problematically, the law requires all print media outlets with a print run
of over 300 copies to re-register with the authorities. Periodicals must submit
information about their subject matter, the language in which they publish,
their circulation figures and the area in which they distribute. The precise
purpose of the registration requirements remains unclear, however. "If
registration, as asserted, is a purely technical statistical procedure, then
virtually all that is needed for registration purposes is the full name or
company name and contact details," comments the OSCE report. "The demand
that detailed information be submitted on content, plus a multitude of
bureaucratic barriers, all testify that the registration scheme will be used to
exercise supervision over the media."

An article from www.eurozine.com 1/11




€eurozine

The law also relieves the journalist accreditation body of obligations towards
accountability, now bluntly defining accreditation as the granting to journalists
the right "to cover events organized by the state authorities". No specific
reasons why a journalist might be denied accreditation are provided and
already numerous journalists have been offered spurious reasons for the
rejection of their applications. Belarusian correspondents working in Belarus
for the foreign media face stricter accreditation requirements and under the
new law receive high penalties for distributing information that is "incorrect"
or "damaging to the country”. Foreign journalists are also banned from
operating within Belarus without special permission, which rules out
short-notice visits. As the OSCE report points out, the law "relegates
fundamental questions of accreditation to the discretion of the accrediting
bodies, which emasculates the very meaning of accreditation, that is the
unhindered receipt of information about the activities of state authorities and
public organizations."

Further features of the law include the weakening of previous guarantees of the
confidentiality of sources and new stipulations on "accuracy" that will
potentially outlaw the publication of forecasts, comment and satire. Overall,

the law simplifies suspension or closure of a media outlet, which can follow

two official warnings for any kind of violation, a measure disproportionate to

the offence.

Not part of the new law but also highly detrimental to press freedom in Belarus
is an increasing tendency to apply a 2007 law on the "counteraction of
extremism" to the media. On 25 February 2009, Eurozine partner Arche was
charged with extremism after copies of the journal were confiscated by guards
at the Belarusian—Polish border town of Brest. The district court judged that
the issue, which appeared immediately after the 2008 parliamentary elections,
contained material "that discredits the activities of the authorities of the
Republic of Belarus, fuels political and social tension and incites the
organisation of a collective revolt". Needless to say, the offending content at
no point supported the use of violerickt the request of the KGB, the court

ruled that the issue represented "a threat to the country's security" and ordered
that the confiscated copies be destroyed.

Thankfully, Arche's appeal was upheld on 7 May and the charges were
dropped shortly before the case was due to be re—tried at the end of June (a
conviction would have meant searches of Arche's stocks and possible closure).
Nevertheless, it would be a mistake to see this as a victory for press freedom.
The failure to reimburse Arche's legal costs means there has been no admission
of error on the part of the KGB and similar charges could be brought against
the journal again. The dropping of charges against Arche signals not so much a
concession to the right to free speech as a reminder to the independent press
and its clientele that in Belarus free speech has its limits. Reports of a
forthcoming law that will outlaw possession of "extremist" materials and allow
the KGB to search the private space of any subscriber to suspect publications
adds to the impression of arbitrariness in the official definition of press

freedom.

These developments come on top of a crushing state monopoly over the print
and electronic media. In Belarus, unlike in other post—Soviet nations, there has
been no thoroughgoing privatization of the media. State subsidization of the
media is massive, in the 2009 budget amounting to approximately 90 million
US dollars (that is according to official accounts, the real total may be higher)
—— a sum that has tripled over the last five years. Over three—quarters of this

An article from www.eurozine.com 2/11



€eurozine

budget was allocated to television and rddéacording to counts made at the
beginning of January 2009, there are 227 radio and TV channels registered in
Belarus, 165 of which are state—owned. BelSat, the most-viewed independent
television channel, is broadcast from Poland with Polish funding and on 6 July
was, for the umpteenth time, refused authorization to operate from within
Belarus.

In the print sector, government control of printing and distribution structures
cements the competitive advantage of state—owned media: the circulation of
the largest officially backed Russian—language daily, Sovetskaya Belorussiya,
is 500 000; that of Narodnaya Volya, the largest independent daily, just 55
000. Out of 1307 registered periodicals in the country, fewer than 30 are both
independent and what could broadly be described as political. Advertising is
subject to strict regulation; investors that do place advertising in disobedient
periodicals are "invited" to KGB departments and to ministries, where it is
explained to them that they are jeopardizing their business.

Zhanna Litvina, chairperson of the BAJ, regrets that journalists working in the
state—owned media frequently understand their role as to cater to the needs of
the state and to the concerns of the Communist Party and its voters. As a result,
an imbalance has been created between the expectations of the public and the
image of these expectations by the state media. "It is here that we can find
clues as to the problem of Belarusian society in general, why it appears to be
frozen and why it is so easily ruled", Litvina says.

This relation between a compliant population and a one-sided media is never
more pronounced than during elections. According to the BAJ, the media
failed to inform the electorate of its political options during the 2008
parliamentary elections, instead "depoliticizing" coverage by focusing heavily
on the procedural aspects of the electoral process. Activities and events
designed to put the government in a positive light —— celebratory events,
factory openings and so on —— were featured heavily, while coverage of
opposition candidates, such that it existed, was overwhelmingly negative
(albeit with slight improvements on the 2004 elections). No televised debates
between candidates were organized prior to the elections and campaign slots
on national TV were shown outside prime time (although re-broadcasted
during prime time on a private channel with lower ratings). Particularly
controversial was the refusal of the state media to publish pre—election
programmes of opposition candidates. The small circulation of the independent
media meant it had very little impact in addressing this informational
imbalance.

Bearing in mind this situation, along with the physical and psychological
harassment of journalists that takes place on a more or less daily basis,
journalists in Belarus have little cause for optimism about the "liberalization"
of the media sector. The improvements that have been made —— notably an
increase in the influence of non-state media, the increase in print runs of
non-state periodicals, and the rapid development of web-based media and
citizens' journalism —— are, says the BAJ, "neither systematic nor irreversible".
And while two important and high—profile periodicals —— Nasha Niva and
Narodnaya Vola —— were returned to the state distribution system in November
2008, around a dozen independent publications, mostly regional, are still
denied state distribution.

Online and digital media: An island of freedom?

An article from www.eurozine.com 3/11



€eurozine

Statistics on Internet-use in Belarus vary, the organization e-belarus.org
putting it at 3.1 million people and the BAalt 22 per cent of the population
(lower than in neighbouring countries). The same BAJ survey finds that only
7.3 per cent of Internet users access social and political information via the
Web. Nevertheless, it is a medium whose importance has not escaped the
notice of the ministry of communications, which has announced ambitious
targets for increasing broadband and wireless access in the private and state
sectors by 2015.

Of course, the government's Internet-friendly attitude lasts only as long as the
infrastructure remains in its control: at the moment, there are approximately
180 telecommunication operators providing Internet access, which all rent web
space from the state—owned telecommunications company BelTelekom; plans
for the full privatization of BelTelekom in five years time are not looked upon
enthusiastically by the authorities. In May 2008, details of a governmental
round table were published in which ministers expressed concerns about
"flows of disinformation from foreign websites" and referred positively to
"Chinese methods of blocking such information”, as well as the use of filtering
software by service providers to weed out material "conflicting the current
legislation or norms of public morality'Other sources, meanwhile, casually
mention KGB raids on websites encouraging religious extremism, child
pornography, and e—fraud.aws protecting private Internet users from state
surveillance are non—-existent: the KGB is entitled to demand traffic logs from
service providers without having applied for a warrant. Opposition websites,
including Charter 97 and Radio Svaboda, are regularly subject to DDOS
(distributed denial of service) attacks, which they suspect originate from the
security serviceg.

Nevertheless, online and digital media represent something of a legal loophole.
Though the new media law does contain new regulations concerning online
media, there are indicatichthat this applies only to "analogues" of print

media, as opposed to web-only publications (with the offshoot that journalists
working solely in digital media are unable to gain press accreditation). The

BAJ refers to the Internet as "an island of freedom" and encourages print
newspapers to develop their own websites as their sole route of survival if
faced with closure —— the route taken by the independent trades union
newspaper Salidarnast.This partial censoring of the Internet by the

authorities suggests that the government does not want to alienate the younger
generation of 15 to 24 year olds who make up the single largest group of users
in the country.

The story of the popular CDMag illustrates the aptitude of digital media for
bypassing state censorship still focused on print and electronic media. Having
operated as a samizdat student paper in the late 1980s, CDMag's forerunner
Studenckaya Dumka became the official newsletter of the Belarusian student
association after independence; by 1998 it had evolved into a 40—page colour
magazine. When Studenckaya Dumka was closed down in December 2003
after the competition—winning slogan ("Don't wait for the moment, create it
yourself") was deemed a step too far, the magazine set up an informal
distribution network, bringing 300 copies —— the maximum legal print run for
an unauthorized publication —— to each outlet. After a coordinated swoop by
the KGB in November 2005, no printer in Minsk would touch the publication;
faced with a choice between printing abroad or going digital, Studenckaya
Dumka opted for the latter and changed its name. Despite a failed attempt to
register the magazine and another visit by the KGB in August 2006, CDMag
continues to distribute anonymously. Conceived in magazine format and

An article from www.eurozine.com 4/11



€eurozine

produced on a CD, each issue has a lead story along with interviews, cartoons,
and other youth—interest features. CDmag is enthusiastically digital, mixing
video, flash animation, text, photo and audio, and a new website has just been
launched-t

Language and opposition

Like Ukraine, Belarus is a country of two languages. Lukashenka's neo—-Soviet
regime gains support from the Russian—speaking sector of the population,
while the use of the Belarusian language in opposition circles is an expression
of the rejection of what are seen as the remnants of Soviet colonialism. As a
result, the brunt of the censorship of the independent media is borne by
television and radio stations, journals and websites publishing in Belarusian.

After coming to power in 1994, Lukashenka exploited popular resentment of

the aggressive promotion of Belarusian that had been underway immediately
since independence in 1991. A referendum in 1995 reversed a 1992 language
law that had introduced Belarusian as the sole official language, and Russian
was reinstated as a second official language. Since then there has been a steady
attrition of the Belarusian language in the public sphere; today only five per

cent of schools teach classes in Belarusian (compared to 30 per cent in 1993).

"The language divide" is not only between Belarusian and Russian, but also
between the Soviet and pre—Soviet Belarusian orthography. The Soviet form of
Belarusian, known as narkamauka (narkamat = ministry), was introduced after
a grammatical reform in 1933 that went hand in hand with political repression
of "national democrats" and continues to be officially endorsed. The
pre—Soviet orthography, called tarashkevitsa (after Branislaw Tarashkyevich,
who compiled the first standardized grammar of the Belarusian language in
1918), is used by independent media outlets, including Arche, Dziejaslou, and
Radio Svaboda.

The use of tarashkevitsa has an enormous symbolic value that goes to the heart
of the political identity of the democratic opposition. Tarashkevitsa was itself

the fruition of national resistance to Tsarist cultural russification policy which,
from 1836 onwards, included banning the use of the Belarusian language in
universities and the press. In 1906 Nasha Niva became the first legally
published Belarusian language newspaper and was synonymous with a
Belarusian "national awakening" until being closed by the Tsarist authorities in
1915.

After the declaration of the Belarusian Soviet Socialist Republic on 1 Jan
1919, Belarusian continued to be promoted as the official language of the
BSSR. This policy came to a halt with rise of Stalin at the end of the 1920s:
from then on the Belarusian language had a cultural life only among a
politically disarmed literary intelligentsia. Yet membership of the Union of
Writers of the BSSR by no means guaranteed protection from Stalinist
repressions: on the night of the 28 October 1937, more than a hundred writers
and intellectuals were executed in the NKVD prison in Minsk. After 1945,
Russian was firmly established as the primary means of communication,
existing in everyday usage only among the cultural elite and kolkhozniks
(collective farmers) —— a paradoxical situation, remarks Arche editor Valer
Bulhakau.

From the 1960s, a liberalization took place: socialist realism was at its height
and Belarusian-language writers —— providing they toed the official line ——

An article from www.eurozine.com 5/11



€eurozine

could pursue a relatively well-rewarded niche existence. During perestroika
there was a move back from narkamauka to tarashkevitsa among union
members, who were instrumental in establishing the Belarusian Democratic
Front (BNF) in 1988 (the most prominent among them the novelist Vasil
Bykau). The direct successor to the writers union continued until 2001, when
state funding was withdrawn and its journals turned over to Lukashenka
loyalists. The reaction was the founding of an independent writers union, the
Belarusian Union of Writers (Sayuz belaruskikh pismennikau —— SBP) with its
own journal, Dziejaslod? today the SBP has a membership of under 700 and
must compete with an "official" union set up in 2005.

The precarious situation of Dziejaslou is typical of that facing independent
journals publishing in tarashkevitsa. Denied distribution in kiosks and
bookshops, Dziejaslou is unable to sell enough copies to become
self-supporting; to make matters worse, libraries are discouraged from
subscribing. Nevertheless, some librarians ignore the blacklist and Dziejaslou
does make it onto the shelves (editor Barys Piatrovich recalls with satisfaction
seeing dog-eared copies alongside pristine copies of officially approved
journals). Another means of distribution —— readings in schools and local
libraries —— has also been blocked after a ban on organizing meetings with the
SBP.

A "Law on Rules of Belarusian Orthography and Punctuation", due to be
implemented in September 2010, will ban the use of tarashkevitsa and is
widely seen as a further measure to restrict the independent media. Publishers
are undecided on how to react, with many advocating the use of narkamauka
in order to avoid being squeezed out of the public sphere entirely —— a step
already taken by Nasha Niva in 2008, having published in tarashkevitsa for the
last fifteen years.

Yet there are signs of a resurgence of the Belarusian language. In a recent
official poll, 89 per cent of respondents said that they spoke Belarusian in their
everyday lives. Experience shows, however, that the actual figure is much
lower. Why would people falsely claim to speak Belarusian? Were they
acknowledging that they would like to speak the language if only they knew
how? Anecdotal evidence seems to bear this out: Arche editor Alexandra
Makavik recounts sitting in a taxi and talking on her mobile phone in
Belarusian when the driver remarked: "How nice it is to hear the Belarusian
language. | regret having forgotten how to speak it myself."

The economics of Europeanization

The image¥ of Alexander Lukashenka in audience with Pope Benedict XVI
circulated by international news agencies in April 2009 were somewhat
incongruous given the hostility of Belarus' politically subservient Orthodox
Church towards the Catholic Church. What was going on here? It was hard not
to speculate about the involvement of the British PR company Chime
Communications, hired in August 2008 to improve the image of Belarus
abroad. Led by the former Margaret Thatcher advisor and life peer Timothy
Bell, Chime is also likely to have been behind last year's sympathetic
interviews with Lukashenka in The Financial Times, the Frankfurter
Allgemeine Zeitung, the Wall Street Journal and elsewhere.

Bell Pottinger Sans Frontieres, the Chime Communications subsidiary

handling the Belarus file, lists under "recent achievements", "supporting the
government of Belarus in its programme for economic and democratic

An article from www.eurozine.com 6/11



€eurozine

reform':* — though if they know about any programme of democratic reform
on the part of the Belarusian government, they are keeping it to themselves.
Nor should one be fooled by the charitable sounding French addendum: "As
our name suggests, Bell Pottinger Sans Frontieres recognizes no boundaries,
disciplinary or geographic, when it comes to how or where we support our
clients." These ethical boundary—pushers are "agnostic about the tools we use
to deliver solutions" operating "in plain sight or below the radar".

Dark PR arts aside, over the last year there have been some very "within radar"
indications of political rapprochement between Belarus and the West. On 23
June, the PACE (Council of Europe Parliamentary Assembly) voted to restore
to Belarus its "special guest" status, removed since 1997, conditional upon the
country's suspension of the death penalty. More prominently still, Belarusian
government officials travelled to Prague in May for the first meeting of
countries participating in the EU's Eastern Partnership programme. This
effectively ended the moratorium on meetings between the EU and the
Belarusian government and involved a six—-month lifting of the symbolic EU
travel ban on high-ranking Belarusian officials. It is worth noting that an EU
visa still costs 60 dollars in Belarus, almost twice as much as in other Eastern
Partnership countries —— something likely to affect the answer ordinary
Belarusians give to the question, "Whose rapprochement?"

EU sanctions on Belarus had been in place since 2000, when the OSCE
deemed the parliamentary elections that year irregular, and were stepped up
after the next election in 2004. The barricades only began to come down in
2007, when a steady trickle of political prisoners began to issue from
Belarusian prisons. This came to a politically opportune head with the release
of Alexander Kazulin, the leader of the oppositional Social Democratic Party
(Hramada) and former presidential candidate, shortly before the parliamentary
elections in autumn 2008. Prior to the elections, Lukashenka had announced he
would be prepared to see opposition politicians in parliament; in the event, not
a single one made it that far. Tiny procedural mistakes led to the
disqualification of many opposition candidates, while an absurdly low ceiling

on campaign expenditure meant that the elections were barely taken notice of
by the population. The OSCE, although this time allowed into the polling
stations, consequently judged the elections to have been undemaocratic.
Significant, however, was the official Belarusian reaction to this verdict:
whereas in the past, such statements would have been grist to the anti-western
propaganda mill, now the Belarusian authorities concentrated on OSCE's few
positive comments. The state media, previously so damning of the European
Union, did a U-turn and turned on those countries opposed to Belarus'
European rapprochemefit.

Needless to say, for Belarus the rapprochement is born of economic necessity.
In 2007 Russia raised the price of its oil exports, forcing Belarus to sell a 50
per cent share of Beltransgaz to Gazprom; more recently, Russia has delayed
on the final instalment of a 2 billion dollar stabilization lone agreed upon in
November 2008. Deterioration of relations with Russia has prompted Belarus
to seek help from the West, in January 2009 receiving a 2.5 billion US dollar
loan from the IMF, a requirement of which was that the Belarusian rouble was
devalued by 20 per cent. Foreign investment is needed to modernize the
Belarusian economy —— 80 per cent of which remains in state hands — if
Lukashenka is to continue to provide the relatively high level of welfare that is
among the main reasons why the majority of the population support him.

An article from www.eurozine.com 7111



€eurozine

There are reports that some opposition leaders have begun blaming the
rapprochement for the preservation of the regime, possibly an attempt to use
the EU as a scapegoat for political ineffectiveness. Certainly, the
rapprochement undermines the opposition's attempt to portray Lukashenka as
an international pariah, while recent outbursts of contempt for Russia do
indeed suggest that Lukashenka believes he has a new source of political
legitimacy. Yet is the democratic opposition really so sectarian as to oppose
European rapprochement for the sake of internal political jockeying? Not
according to Andrej Dynko, editor—in—chief of the politically unaffiliated

Nasha Niva® Positions among the opposition differ, he says, only insofar as
some believe the Lukashenka regime must be engaged with whatever the
repressions, others refusing to negotiate before basic democratic values are
restored. So how is the westwards shift in Lukashenka's foreign policy viewed
by the population at large?

"Only the minority of Belarusians perceive themselves as political citizens",
says Dynko. "As long as personal interests aren't affected, the opposition will
be limited to small groups, much as was the case in the Czechoslovakia and the
GDR. Except that now, this tendency is even more pronounced. People earn
less than in western nations but a certain stability exists. Small personal
incomes enable the state—controlled economy to accumulate wealth and to
develop industry. The situation in Belarus is comparable to that in China,
where only a small fraction of the population cares about political rights. Yet
while China is self-sufficient, Belarus has been reliant on heavy Russian
subsidies in exchange for cultural Russification and political loyalty. Now the
country is in danger of sleepwalking into economic chaos."

Yet are not aspirations for economic freedoms more potent a democratic force
than the nationalism of an intellectual elite? Not necessarily, replies Dynko. "It
is not such a simple question in authoritarian systems, in which complex
clientelist networks exist around the regime, enabling and controlling access to
financial and other resources. In Russia, the middle class does not form a
democratic vanguard, while in the Ukraine, though the Orange Revolution did
indeed gain the broad support of the middle classes, the fundamental driving
force was national identity. This is the most important factor for change. The
national democratic movement is rooted in the desire to realize national
honour, and that is the reason for the current upsurge in national identity. There
is a sense that if Belarus is internally different, as the regime claims, why
should it be a satellite of Russia? If Belarus is a nation, why Lukashenka and
not national values?"

So is there no motor for change that transcends national identity? What about
the millions of Russian—speakers in Belarus who also desire a more democratic
system? "The European factor will always be the major one since it is
accessible to all groups," says Dynko. "However change is not reducible solely
to EU integration, but also about forces and relations of production. The state
economy has proved to be less effective than the market economy. This will
gradually become a motor for change. The global economic crisis will also
contribute to political change. Until recently the financial crisis has been
denied by the state media. The crisis has revealed to everybody, from the
government elite all the way down, that the Belarusian economy is contingent
upon the global economy. The financial crisis has acted as cold shower: until
now the Lukashists had been in danger of believing their own lies."

According to Andrew Wilson, expert on post-Soviet politics at the European
Council on Foreign Relations, Lukashenka has been maintaining a balancing

An article from www.eurozine.com 8/11



€eurozine

act between the "welfare populism turned consumerism that is his key to the
'social contract' with the nation while trying to partially accommodate the
growing pressures for nomenklatura privatizati®iiThis pressure comes from
an increasingly influential "technocratic" faction within the regime, led by
Lukashenka's son Viktar, who wields much influence in the construction and
property sector. The new elite also includes Natalia Petkevich, "the new face
and brains of the Lukashenka regime" according to Dynko, and Uladzimir
Makiej, whom Wilson calls "the new eminence gris".

This political faction, writes Wilson, "want control of key economic assets for
themselves; the West is perceived as a useful counterweight to a Russian
incursion that comes with too many strings attached. Russian oligarchs like
Roman Abramovich are already hovering over the juiciest Belarusian assets.
The global economic crisis may force some Russian oligarchs to rein in their
ambitions; others are already starting to think they can buy assets on the
cheap." Some even look to Viktar Lukashenka with a degree of hope: "With
little to show in terms of short term progress, optimistic observers look to the
longer term. In time, the 'technocrats' may bring about regime change. Once
they become oligarchs, they will develop and interest in the rule of law. But in
order to become oligarchs they will abuse the system in the short run. The EU
should be pushing for more rule of law in the region, not less."

Media perspectives

How would such a change impact upon the media? Would the effect of
liberalization upon the Belarusian media, preserved in Soviet aspic during the
Lukashenka period, be similar to that seen in Russia after 1991? The prospect
is not exactly rosy: after a brief "golden age" between 1989 and 1996, when
journalists were not subject to state control yet still enjoyed state subsidies, the
oligarchs moved in. By the end of the 1990s, media pluralism was nothing
more than a set of holdings each pursuing its own interest under the guise of
various political "brandings'® Should such a pattern be repeated in Belarus,

the media may find that after liberalization its woes are far from over.

However there are factors that speak against such a scenario. First, the EU or
an equivalent body was not politically influential in the Soviet Union prior to
the collapse of communism. If the EU succeeds in accompanying Belarus
along a process of liberalization, a legal structure into which the ruling elites
had already invested would be immediately available. Inherent to a European
model of liberalization, as opposed to the Russian model of "sovereign
democracy", would be a democratic constitution guaranteeing the political
independence of the media.

The second factor is that in Belarus, independent representative and
self-regulatory media bodies have evolved within the grey zone of freedom
characterizing the Lukashenka regime —— much aided by a range of
international organizations. This is far from being the case in other
post-communist states that, twenty years into a privatized media market, are
still developing such structures on the h8o&hould the Belarusian state ever
submit the media to market forces, these bodies would be able to draw on
existing values and experience to counteract the worst aspects of media
privatization —— namely plummeting journalistic standards and new forms of
subservience.

A third factor is the current shift from print to digital media. Just as the
financial crisis has shown that the Belarusian economy is not immune to the

An article from www.eurozine.com 9/11



€eurozine

global one, so the Belarusian media will find itself subject to global trends over
which it has no direct control. With the emergence of a new "Twitter
generation”, the notoriously techno-illiterate Belarusian authorities will be no
better placed to retain their hold over the media sphere than would-be print
and TV monopolists anywhere else —— be they state or private. Moreover,
while political publishing is easy to identify and hence to censor, the cultural
attitudes, practices and subjectivities that web—culture is influencing are far
less specific. The web revolution could come as a godsend to Belarusian
democracy.

Nevertheless, to speculate about liberalization is to some extent inappropriate
when media workers in Belarus hold out very little hope for major changes in
the next five to ten years. The potential for mass circulation of Nasha Niva and
CDMag is undoubted, yet will remain an unknown quantity as long as political
conditions remain as they are, while the efforts of Arche and Dziejaslou to
establish themselves as mainstream intellectual journals will be thwarted as
long as they are forced to defend themselves from extremism charges, official
hostility towards the Belarusian language, and bans from distribution in kiosks
and bookshops.

Zhanna Litvina of the BAJ acknowledges that the current situation is not one
the independent media can turn around themselves. "The division of the state
and the media and the preparation of reforms will take place as soon as the
situation changes for the better”, she says. "It is of the highest importance to
educate a new generation of media workers who will be able to carry out these
reforms, who will be prepared to review legal acts and to make concrete
proposals on improving the legal situation of the media." Barys Piatrovich of
Dziejaslou sums up the frustration felt all round: "Don't support us, just let us
publish. If you don't create obstacles, we will survive".

Nevertheless, one thing is for certain: now that Belarus has taken a step
towards Europe there is no turning back —— for either party. EU guidance and
support has played a crucial role in the development of the independent media
in central and eastern Europe, and hope in the EU unites an otherwise fractious
Belarusian democratic opposition. Hence it is crucial that opposition circles are
involved in the negotiations, and not merely invoked, if the rapprochement is

to be seen as more than mutual opportunism.

1 Belarusian Association of Journalists, "Newsletter Jan—Feb 2009",
http://baj.by/index.php?module=p&tid=6

2 OSCE, "Comments on the draft law of the Republic of Belarus on the mass media", 2008,
http://www.osce.org/documents/rfm/2008/06/31899_en.pdf

3 For more details on the offending material, see:
http://www.eurozine.com/articles/2009-03-04-newsitem-en.html

4 Figures provided by the Belarusian Association of Journalists (BAJ), "Mass media in
Belarus. 2008 Annual Report", available at http://baj.by/index.php?module=p&tid=6. All
figures quoted are from this report unless otherwise stated.

5 See respectively: http://www.e—belarus.org/news/200904261.html; Belarusian Association
of Journalists, "Mass Media in Belarus", March—April 2009,
http://baj.by/index.php?module=p&tid=6

6 See: Belarusian Association of Journalists, "Mass Media in Belarus. Annual Report 2008".
Available at: http://baj.by/index.php?module=p&tid=6&page=1

7 See: http://lwww.e-belarus.org/news/200906191.html

8 The most recent report of a DDOS attack was on the Charter '97 website on 10.06.2009, see:
http://baj.by/m-p-viewpub-tid—1-pid—6988.html

9 See: OSCE, ibid.

An article from www.eurozine.com 10/11


http://baj.by/index.php?module=p&tid=6
http://www.osce.org/documents/rfm/2008/06/31899_en.pdf
http://www.eurozine.com/articles/2009-03-04-newsitem-en.html 
http://baj.by/index.php?module=p&tid=6
http://www.e-belarus.org/news/200904261.html
http://baj.by/index.php?module=p&tid=6
http://baj.by/index.php?module=p&tid=6&page=1
http://www.e-belarus.org/news/200906191.html
http://baj.by/m-p-viewpub-tid-1-pid-6988.html

€eurozine

10 See: http://gazetaby.com

11 See: http://www.34mag.net/

12 See: http://www.dziejaslou.by/

13 See: http://www.rferl.org/content/The_Boy_The_Pope_And_Lukashenka/1617734.html

14 See: http://www.chime.plc.uk/our—-companies/bell-pottinger-sans—fronti%C3%A8res

15 For more on the "simulated" nature of the liberalizations in particular in relation to the
2008 elections, see: Astrid Sahm, "Simulierte Wandel? Belarus '08", in Osteuropa 12/2008

16 See: http://www.nn.by/

17 Andrew Wilson, "Belarus after its post-Georgia elections",
http://ecfr.eu/content/entry/commentary_wilson_on_belarus/

18 See: Andrew Wilson, Virtual Politics. Faking Democracy in the Post—-Soviet World, Yale
2005, 43.

19 See, for example: Svetoslav Terziev, "Between a rock and a very hard case. The Bulgarian
media fends off a criminalized state", in Eurozine:
http://www.eurozine.com/articles/2009-03-20-terziev—en.html; or loana Avadani, "Hey
Jude. Media self-regulation in Romania", in Eurozine,
http://www.eurozine.com/articles/2009-03-20—avadani—en.html

Published 2009-07-29
Original in English

© Simon Garnett

© Eurozine

An article from www.eurozine.com 11/11


http://gazetaby.com
http://www.34mag.net/
http://www.dziejaslou.by/
http://www.rferl.org/content/The_Boy_The_Pope_And_Lukashenka/1617734.html
http://www.chime.plc.uk/our-companies/bell-pottinger-sans-fronti%C3%A8res
http://www.nn.by/
http://ecfr.eu/content/entry/commentary_wilson_on_belarus/
http://www.eurozine.com/articles/2009-03-20-terziev-en.html 
http://www.eurozine.com/articles/2009-03-20-avadani-en.html 

	Eurozine - the netmagazine

