eurozine

Marjan Horvat

A Mediterranean media climate
The struggle for journalistic autonomy in Slovenia

Even before '89, Slovene journalists and civil society were fighting for the right to
free expression and a media free of government control. This earned critical
journalism great credibility and led to a situation in the 1990s, rare among other
post—socialist countries, in which the media was protected from market forces by
public subsidies. In the last decade, however, this has turned into political
interventionism that, together with commercialization, stands between the Slovene
media and true autonomy, writes Marjan Horvat.

As a journalist who did not directly experience the conflicts between the media
and the government authorities in Slovenia in the 1980s, that decade,
particularly its latter years when the media finally escaped the control of the
government and became "the fourth estate”, was not only an interesting, but an
heroic, period. 1989, the year the Berlin Wall fell and the Eastern bloc
collapsed, was not Slovenials annus mirabilis. Nevertheless, in 1989, the right
to free speech and freedom of the press was finally guaranteed in Slovenia
after a long series of battles fought by civil society and the media against the
socialist system of self-management. These battles were waged with the
support of dissidents, especially those from the other Yugoslav republics who
had found a media haven in Slovenia. Specifically, the media and civil society
fought against Article 133 of the Yugoslav criminal code, which allowed
criminal prosecution for "verbal offences" and which the authorities used to
persecute their political opponents. The elimination of this article was one of
the central demands of the democratic public and media, which at the time,
though not too loudly, also supported the then liberal communist leadership of
Slovenia.

For this reason, 1989 was, at least as far as Slovenia was concerned, only the
climax of a more than ten—year maturation of editors and journalists who,
during the preceding decade, bravely opened the media, especially newspapers
and magazines, to the possibility of taking an "offensive" perspective on
society. Along with other factors, they thus created a suitable climate for the
social revolution that would lead to parliamentary democracy. In other words,
the basis for honest debate and negotiation about the future of Slovenia —— and
also Yugoslavia —— was established between different spheres of civil society:
the Yugoslav Communist Party and the Yugoslav Army (JNA) on the one side,
and on the other the leadership of the Slovenian League of Communists and
the government of the Republic, which in many cases acted as a buffer zone
between Slovenian civil society and the JNA and federal administration. At

that time, the written and spoken word in the media was coyly daring and yet it
carried considerable weight. Because of their democratic leanings and their
courage, journalists and editors enjoyed enormous credibility in society.

An article from www.eurozine.com 1/5




€eurozine

Although the space for criticism of the party authorities was relatively narrow,
and the method of criticism was Aesopian and refined, and what was written in
the media had a strong impact. Few of the authorities had sufficient power or
were willing to intervene against the media with overt censorship.

Of course, editors still had "conversations" and "consultations" with
government officials but this took place in the context of the pluralization of
society and political struggles, the outcome of which was not yet clear. There
was a press council in the Slovenian republic and various "coordination"
committees that exerted formal authority over the media, its "uncontrolled
control" as it were. This did not mean, however, that the media were the
transmission mechanism of "the communist centre" to be followed without
guestion. Instead, in the second half of the 1980s, ad—hoc groups of politicians
and pundits attached themselves to particular media. Although the government
subsidized the production of the print media and the level of internal
democratization varied in individual organizations, the media became
increasingly autonomous as supervisory power gradually eroded. This process
did not progress without bitter controversy, and the party continued to have
significant power in the editorial boards of individual media organizations
which were mostly composed of people other than editors who evaluated the
content of the media and also had the power to remove editors. In the early
1980s, this occurred at the legendary satirical newspaper Pavliha and at the
political weekly Teleks, which had regularly exposed problems in society.

There has been little professional research in Slovenia investigating and
comparing issues of press freedom and media operations in 1989 and 2009 and
their relation to the development of democratic processes in the countries of
eastern Europe, the former Yugoslav republics and in Slovenia itself. What
research there is says too little about how the media space was actually
structured 20 years ago and what role was played by the ideology of the social
responsibility and utility of the media, which still had a major impact back

then. The terms autonomy, freedom and democratization of the media have
little meaning on their own, acquiring it only in a concrete historical and social
context. Joze Vogrinc, sociologist of culture and media at the Ljubljana
University Faculty of Arts, writes:

In no socialist country was the formal unity of the
democratic—centralist communist party able to silence real
serious disagreement between the political and public sphere.
Therefore the media could provisionally, if its editors were
suitably assisted by political protectors, express autonomous
opinions on those areas of society where criticism was not
taboo. Of course, this freedom was fragile, uncertain and
dependent on the personal preferences and circumstances of
those in power. At the same time, journalists were not stifled
by the need to make a profit. On the contrary: it was clear that
the media was not a product like any other, but a public good
and a means of social self-awarenless.

It is interesting that the thesis that the media was not a standard product, but a
means of social self-awareness, was deeply felt in the 1990s when Slovenia
already enjoyed a form of "domestic" liberal capitalism. Even today, a number
of media experts and journalists have warned that the media cannot be
abandoned to the crude logic of the market, because they are "something
more", a different sort of "product”. Nevertheless, the list of media that were
privatized during the 1990s is long. In 1988, Slovenia, with its population of 2

An article from www.eurozine.com 2/5



€eurozine

million, published 785 newspapers of which three were dailies (Delo, Dnevnik
and Vecer), two were biweeklies, 29 were weeklies and 226 monthlies. Since
all of these publications received government subsidies, their owners and
founders had control over content but not finances. Media houses determined
the production costs of their publications and these were generally higher than
the sales price.

It was particularly true that the major dailies had "national importance" and,

for this reason, needed to be protected from the excessive and negative effects
of the market. The government recognized the significance of the media as "an
activity of special social importance" and during the 1990s subsidized their
development primarily through investment in the printing and production
process. As a result, all three dailies were able to conduct business in the free
market; their printing presses and distribution networks survived the
introduction of competition and confirmed their position on the market. Today,
these three dailies continue to dominate with a 90 per cent market share. A
number of new dailies —— Slovenec, Republika, Jutrajnik —— tried to break into
the market during this period but failed despite political support.

Nevertheless, the media map in Slovenia has changed significantly in these
past 20 years. New electronic media have made a strong showing and several
foreign houses publish newspapers on the Slovenian market. In addition to
national television, there are three new commercial television stations all in the
hands of foreign owners. Radio stations, in contrast, tend not to be
foreign—owned. The 19 local and regional radio stations that operated before
1990 have been privatized and their most important owners are local
authorities. Foreign ownership of the print media includes the Swedish group
Bonnier Business Press, which owns the daily Finance, the Austrian Leykam
group, which publishes the free daily Dobro jutro, Styria Medie EG, which
produces the free weekly Zurnal and, since October 2007, the free daily Zurnal
24. The Belgian publisher Roularta Media Group is the majority owner of the
free City Magazine. Slovenia now has eight daily publications that provide
general information.

Addressing the specific quality of the Slovenian media space, Sandra Basic
Hrvatin and Marko Milosavljevic point out that:

The democratization of the media was limited to the question
of how to change (democratize) the ownership of the media. In
the print media, freedom of public speech was soon equated
with freedom of ownership. The opinion predominated that the
privatization of the media (the determination of owners in a
media space that until then had no owners) would ensure the
non-intervention of the government in the media. Advocates
of total deregulation referred to the bad experience under the
previous regime as justification for preventing any intervention
of the government into media functions in the future.

It soon turned out that a "private" unregulated owner who had purchased a
media outlet from the state or from employees could be equally dangerous to
press freedoms. In Slovenia, economic deregulation, especially of the print
media, caused a number of irregularities. The new corporate owners behaved
in an even more ruthless fashion than the state. Though it had been anticipated
in the 1990s that it would be possible to preserve diversified ownership in the
media and that employees would enjoy a significant ownership stake, the
relentless logic of the market and its concentration prevented that. We can

An article from www.eurozine.com 3/5



€eurozine

therefore conclude, with Vogrinc, that for the time being journalists play the
role of "salaried workers in companies that must produce profits".

Because the state was deprived of ownership in the media, politics had to find
another way to exert control. Sandra Hrvatin and Brankica Pe#langue that

the Slovenian media system, rather than being comparable to the western
corporatist model, is Mediterranean. Characteristic of the Mediterranean
system is that "owners use the media to intervene in politics, while regulation
and management of the public television service are under the supervision of
the government or of the parliamentary majority". The two authors supply
ample proof that there has been a symbiosis between political (party) power
and economic power in Slovenia. A striking example of this kind of behaviour
was in 2004 when the centre-left government was replaced by a centre-right
government that, in the name of pluralization of the media, made a crude
power grab. It did so above all through a politically motivated redirection of
advertising by government and para—government entities away from actors
critical of the new government to those who were more supportive of it. Such
interventions were typical of previous governments as well, though after 2004
the "government—-mandated" retreat from certain advertisers was so strong that
some media outlets were on the brink of folding.

The many twists and turns of the notion of media pluralism make for a strange
story. The idea originated in the law passed in 1994 that required state
publications to guarantee the pluralization of the media space. Following
media laws passed in 2001, the government —— or more precisely, the relevant
commission in the Ministry of Culture —— assigned 1.7 billion SIT (approx. 7.1
million euros) over the course of three years and an additional 995 million SIT
(approx. 4.1 million euros) after the law was amended in 2006. No one has
authenticated these sums but a quick look at the recipients would indicate that
the government was much more generous to the media outlets that were
friendly to it.

The battle to control the media remains hottest around public service
television, RTV. Since the change in the social system, there have been six
"innovations" at RTV. In 2005, the year after the Centre—Right government
took power, a new law on RTV was passed; this was pushed through despite
only minimal support expressed in a public referendum. Studies indicate that
editors of individual departments, as well as guests and pundits, were selected
on the basis of political alignment. Political staffing at RTV and at some of the
most important print media as well as the interference of political-commercial
lobbies in editorial policies was so severe that, in 2007, 570 journalists signed
a petition against censorship and political pressure that limited journalistic
autonomy.

If we are just a little cynical, we could say that in the process of its conflict

with the journalistic community, the previous centre-left government actually
succeeded in exposing the key links between business, media and politics, and
offering them up to the critical judgment of the public. Now that these links

have been revealed, a new set of laws governing the media is being prepared.
We can only hope the lawmakers understand the dependence of journalists and
editors on media owners and recognize the pressures to limit freedom of
speech and the press, the autonomy of journalists' work and their duty to tell
the truth as they seetit.

Slovenia has recently been debating a number of interesting ideas that, in light
of the bad experiences of the past and the current economic crisis, seem bold

An article from www.eurozine.com 4/5



€eurozine

and ambitious. The critical and analytical media are becoming a sort of agora
where reflections on how to tackle the crisis and its aftermath are published. It
appears that sufficient public capital is being gathered to prevent the ongoing
erosion of journalistic autonomy, regardless of what party is in power.
However, in order to ensure journalistic autonomy, it will be necessary to
establish the permanent separation of the information media from the
advertising and public relations arms. Information media must also have an
autonomous status vis—a-vis the financial and management departments of
news organizations. "Why, 20 years after, do we not take the autonomy of the
media seriously?" wonders Vogrinc. This means that the media must be treated
"not only as a profitable enterprise, but also as a public good". Although
Slovenia was close to achieving this situation in 1989, a return to it today,
though extremely complicated and fraught with difficulty, remains one of our
most urgent tasks.

1 Joze Vogrinc in conversation with the author.

2 Sandra B. Hrvatin, Marko Milosavljevic: Medijska politika v Sloveniji v devetdestih:
Regulacija, privatizacija, koncentracija in komercializacija medijev [Media Policy in
Slovenia in the 1900s: Regulation, Privatization, Concentration and Commercialization of
the Media]. Mirovni institut, Ljubljana 2001.

3 Sandra Basic—Hrvatin, Brankica Petkovic You call this a media market? The Role of the
State in the Media Sector in Slovenia eBook (1,88 MB, pdf)
http://mediawatch.mirovni-institut.si/eng/mw19.html

4 During Slovenials EU presidency in the first half of 2008, the government put heavy
pressure on journalists not to write anything that might put the country in a bad light. The
majority of journalists successfully resisted these pressures; the Social Democratic
government, in power since September 2008, shows signs of a more healthy attitude towards
media autonomy —— ed.

Published 2009-03-20

Original in Slovenian

Translation by Erika Johnson Debeljak
© Marjan Horvat

© Eurozine

An article from www.eurozine.com 5/5


http://mediawatch.mirovni-institut.si/eng/mw19.html

	Eurozine - the netmagazine

