
Maria Eismont

Towns without censorship

Just as Russia's economic growth has obviated talk of democracy, the media's
financial successes leave no place for ethical debate. While market imperatives
often do the censors' work for them, counter−examples exist, reports Maria Eismont.

Most regional newspapers in Russia focus on lighter, less risky content,
preferring entertainment and consumer news to politics and investigations.
Some publishers, however, have chosen another path, trying to address readers
as citizens, not just consumers. What the readers themselves prefer is still up
for debate. The most important question is whether Russia's privately owned
press is sufficiently strong, influential and independent to represent a serious
threat to an increasingly centralised government and to resist authoritarian
pressure.

In November last year, Novaya Gazeta in Samara, the regional branch of the
Moscow−based oppositional publication, was forced to close after police
raided its office and confiscated computers and financial documents. The
editor is now facing criminal charges for allegedly using unlicensed software.

Although it is possible that the newspaper was working with pirated Microsoft
programmes (as do the overwhelming majority of Russian organisations in
general and newsrooms in particular), that is unlikely to have been the real
reason for the raid, but rather a pretext used by local officials to disarm the
opposition ahead of the Duma elections in December.

The timing supports this suggestion: police first visited the newspaper's offices
in May, on the eve of the Dissenters' March planned by The Other Russia
opposition movement. The editor's 21−year−old daughter was among the local
organisers. Later, after the newspaper had already closed down, she was
arrested for six days, together with her friends, on the eve of election day.

Another newspaper, Novy Peterburg from St Petersburg, announced that its 22
November issue would not appear, because the printing house refused to
publish it. The paper had placed an appeal on its front page from The Other
Russia leader, Garry Kasparov, to come to the city's Dissenters' March on 25
November. Two days later, its owner was sentenced to two months in prison
for slander. The paper was later also closed down.

Novy Peterburg is a different sort of publication from Novaya Gazeta: a
right−wing, anti−Semitic, nationalist newspaper known for its support of
young people accused of racist killings. If it is in opposition to the Kremlin, it
is primarily because it finds the Russian authorities insufficiently nationalist.

An article from www.eurozine.com 1/6



However different these newspapers are, the incidents have common ground: it
was their strong links with the opposition that led to repression. But it looks as
if the authorities are focusing on fighting opposition activists, for the most part
leaving the media be (at least for the time being). In St Petersburg, for
example, the independent community newspaper Moy Rayon, owned by a large
Scandinavian media group, does not openly support The Other Russia, or any
other political party, but is known for its strong criticism of the pro−Kremlin
United Russia party and President Vladimir Putin himself. With its weekly
circulation of half a million copies, it did not get into any trouble for
publishing information about the Dissenters' March. "We are aware of how
much they hate us in Smolniy," said Diana Kachalova, the editor of Moy
Rayon, referring to St Petersburg's city hall. "Officials refuse to talk to us.
Sometimes they convince our partners not to advertise with us. But so far we
have not experienced any serious, 'physical' pressure."

A similar answer was given in mid−November by another independent
regional publisher, Sergei Bachinin in Kirov [see pp131−138]. His newspaper,
Vyatsky Nablyudatel', one of the few regional print media outlets that has a
relatively strong investigative strand, was trying to provide its readers with
independent in−depth coverage of the Duma elections, and, according to
Bachinin, enjoyed increasing popularity. But two days before election day, the
entire print run was confiscated and barred from distribution.

Given the general nervousness and uncertainty in Russian society, it has been
extremely difficult for the professional media community even to recognise the
fact of pressure itself, much less to agree on a strategy of collective resistance.
The constant barrage of conflicting messages has divided media professionals
into two camps: those who do and do not feel a real threat to their existence
and editorial independence. At the beginning of November, I asked 20
independent editors and publishers from different Russian regions whether
they were experiencing increased government pressure ahead of the elections.
Around half responded negatively. By the end of the month, closer to election
day, some of them changed their opinion and reported threatening phone calls
or invitations to talk with the FSB, Russia's secret service. However, there
were still a number who either felt no pressure at all or who called it "usual"
and "bearable".

"Usual" means a set of standard instruments that Russian authorities use
against the media at various levels when they feel it appropriate. This includes
refusal to provide information or comment, denying any revelations appearing
in the press, "confidential" talks with publishers and editors, convincing (or
forcing) significant advertisers to withdraw, lawsuits for libel, raising rent and
preventing distribution. Going after unlicensed software is one of the more
recent tactics.

Indeed, it seems that today it is opposition parties and movements, such as The
Other Russia or the Union of Rightwing Forces (SPS), that the Kremlin sees as
its main adversaries. The independent media in and of itself is not seen as a
real threat to the elections. That does not mean, of course, that at various levels
of the hierarchy there may not be officials who would hesitate to take on media
outlets considered dangerous or simply annoying. Indeed, there are numerous
cases. But there was no evidence of an organised, centrally planned and
coherent campaign by the Russian authorities against the independent press in
the run−up to the Duma elections.

An article from www.eurozine.com 2/6



Why, is another question. Pessimists predicted that repression would follow
the vote, depending on the results and media coverage. But many observers
think that repression is simply unnecessary. Control over central television
channels −− the dominant source of information for the majority of Russians
−− is sufficient for the ruling party to close its eyes to a few dissident
newspapers. Nationwide independent newspapers have a small circulation,
while local newspapers are too insignificant for the Kremlin to bother with.
There is also a third possibility: perhaps editors' caution, on the verge of
self−censorship, which traditionally increases ahead of elections, makes them
harmless.

In an interview with Le Monde, Alexei Venediktov, editor−in−chief of Ekho
Moskvy radio, said there was no independent print media in the Russian
regions: "As for the regional media and local newspapers, they belong to
governors or administrations, which make them instruments of propaganda".1

At a round table ahead of the 59th World Newspaper Congress in Moscow in
June 2006, a well−known newscaster for the main state−owned RTR TV,
Nikolai Svanidze, claimed that the Russian regional press "doesn't need
freedom, it needs financial well−being".2

Neither statement is true, but if the first one is easy to disprove −− hundreds of
regional media outlets are officially and financially independent of the local
authorities −− the second is not so easy to dispute.

In September 2004, a private regional newspaper, Sloboda, organised a
question−and−answer hotline with the local FSB chief. The event was set up
long before the hostage crisis and ensuing siege at the elementary school in
Beslan, and by coincidence fell on the day of the assault.

The newspaper's owner, Vera Kiryunina, who was also editor−in−chief at the
time, recalls: "He was sitting here answering the phone calls when the first
disturbing pictures of the assault appeared on state TV. We thought: 'Now they
are going to cross the line and our guest is going to have a hard time'.'' But out
of dozens of phone calls, only two were about Beslan'. All the others kept
asking how to get a job with the FSB and how much they pay.

The managers of Sloboda like to tell this story at meetings of publishers and
editors, as an illustration of the readership's interests and needs, and as proof
that their concept is the right one −− a concept that the owner defines as a
"quality tabloid of positive news". It is difficult to dispute: more than 100,000
copies sold weekly in a town of less than 400,000 inhabitants is a strong
argument. After the Duma election, Kommersant reported that WAZ Group,
publisher of the Westdeutsche Allgemeine Zeitung and one of the biggest
German publishing houses, invested $12−13 million in Sloboda and is
planning to start similar projects in other Russian cities. (This news, however,
has yet to be officially confirmed.)

Thanks to western media management theories, Russian managers have learnt
to be businessmen. Market research, training in ad sales, business plans and
media kits have become common even in smaller towns. Thanks to the
economic growth and advertising boom in the regions, many of the regional
media companies have become profitable, and have attributed their financial
success to having chosen the right vector of development. In its latest annual
report, the Federal Agency for the Press and Mass Communications quoted
experts predicting investment activity in the Russian periodical press market to
remain high, likely to reach $2.5 billion.

An article from www.eurozine.com 3/6



Just as Russia's economic growth has obviated talk of democracy, the media's
financial successes leave no place for ethical debate. Many media assistance
theories were based on the prediction that financial sustainability of media
companies would eventually lead to editorial independence. But reality has
proved this rarely to be the case: success in business leads only to a more
business−oriented approach.

To entertain and to be useful to readers: this is how more and more regional
editors see their mission. Positive news and consumer−related stories: that is
what they assure us their readers want. Just as Russian TV became addicted to
ratings, Russian newspapers rely on market research. "We are businessmen, we
can't take the liberty of producing a product that the market does not demand,"
goes a typical refrain. Indeed, investigations and political analysis are not only
politically risky, but simply unprofitable. Investigative reporters are difficult to
find and expensive to hire, investigations are extremely time−consuming for
usually understaffed newsrooms, and do not bring immediate profit to the
company like widespread zakazukha (a Russian term indicating paid
advertising masquerading as news), not to mention the danger of losing an
important advertiser by investigating his business.

But there are other examples as well. In Berdsk, the main owner of Berdskiy
Kurier initially pulled an article about Galina Zyryanova, an elderly woman
who was severely beaten by the deputy police chief, because the deputy was
his friend. The paper published the story two months later −− without the
owner's consent −− alongside an editorial that explained the delay and
apologised for the editors' "faint−heartedness". "The most important thing to
us, dear readers, is that it is impossible not to print the truth in this newspaper,"
the editorial said and "that we continue to talk about people like Galina
Zyryanova who are easy to humiliate and offend."

Liudmila Bykova, mother of a 19−year−old conscript
serving in the far east, was exactly that kind of person.
She walked crying into the office of newspaper Kurier.
Sreda. Berdsk −− a new publication started by the
editorial team of Berdskiy Kurier after they left the
previous owner −− and told them her son was put into a
psychiatric hospital after a suicide attempt. She could
not reach him by phone; neither could she reach his
commanders. With a monthly salary of 1500 rubles
(about $63), she could not afford a ticket to go and find
him.

The paper launched an appeal to its readers and in several days raised 53,650
rubles (almost $2,200). One of the donors, the widow of a Second World War
veteran, had buried her own grandson three years earlier, also a conscript, who
returned home in a coffin. She brought Bykova 4,000 rubles (around $165), a
significant part of her small pension, and said that 2,000 would be from
herself, and 2,000 on behalf of her deceased grandchild.

"Together we did a great deed," the newspaper wrote. "We helped the mother
to snatch her son out of the hands of [his abusers]." The soldier, alive and
recovering, told the newspaper how he was continuously beaten in the army.
Readers reacted with letters of support and anger.

In November 2006, in Khanti−Mansiysk, the publisher of newspaper Gorod
hm pulled a story about the embezzlement of public funds allocated for the

An article from www.eurozine.com 4/6



reconstruction of a local factory. High−ranking local officials were suspected
of involvement. The subsequent resignation of the editor and his staff was
covered by many Internet news sites and newspapers in other regions. While
Moscow−based colleagues were discussing the fate of Khanti−Mansiysk
journalists, predicting they would either leave the profession or sell themselves
to the highest bidder, the rebellious editorial team pooled their funds and
started a new publication. The arrival of the new independent newspaper was
marked by graffiti all over the town: "My town is a town without censorship".
The story about fraud was published on the front page of the new publication,
on their home computers and, with the help of colleagues, in other regions.

Today, the newspaper, whose name translates as "My town without
censorship" (Moy Gorod bez cenzuri), sells more than 3,000 copies weekly,
earns more than $10,000 in monthly revenue, enough to pay salaries, rent and
printing facilities, and is still criticising officials and investigating alleged
fraud.

Across the country, even in small, remote towns, local journalists are
addressing issues that national television channels stopped covering long ago,
and which rarely appear in the national press. Moreover, readers seem to
admire this stance, suggesting that those who produce information and those
who consume it can still choose to support a free press.

The story of Private Andrei Sychyov, whose legs had to be amputated after a
brutal hazing incident at the Chelyabinsk Armor Academy two years ago, first
appeared in Vecherny Krasnoturinsk, Sychyov's home−town paper. It was not
covered by national and international media until two weeks later.

In March, some national papers ran articles based on the Defence Ministry's
version of events, according to which Sychyov's injuries were the result of a
genetic defect that predisposed him to severe blood clotting. The editor of
Vecherny Krasnoturinsk uncovered medical records that showed Sychyov had
never suffered from a serious illness. She also interviewed Sychyov's mother,
who said her actions were being closely controlled by the hospital
administration and that only selected journalists had access to her son.

Given the low quality of regional journalism on the whole, many ambitious,
small independent media outlets also suffer from a sense of isolation and
inferiority. Often regional newspapers lose their most talented journalists to
Moscow or other cities, or to better−paid professions, such as public relations.

But it is the absence of a professional community capable of exerting peer
pressure on its members, and of honouring the best journalism and shaming the
worst, that can smother responsible journalism faster than oligarchs' money
and authoritarian pressure.

The isolation of editors helps those who try to scare them. "The sad thing is
that fear is spreading among independent editors," says Yuri Purgin, director of
Altapress, one of Russia's leading regional publishing houses. "I can see
Aesopian language returning." Purgin strongly opposed Nikolai Svanidze's
dismissal of the regional press at the World Newspaper Congress. In December
2004, he was among the masterminds and organisers of an open letter of
protest against the pressure from the Kremlin to smear Vladimir Ryzhkov, an
MP from Altai and an opponent of President Vladimir Putin. The letter was
entitled: "The press will not play the fool with the people" and was signed by
more than 100 journalists in the Altai region, including those working for the

An article from www.eurozine.com 5/6



state−owned media. Purgin's main, general−interest newspaper, Svobodniy
Kurs, covered some of the stories of pressure on voters during the Duma
election campaign. It is of course impossible to prove causality, but his region
was among the ten where United Russia got the smallest percentage of the
vote.

1 http://www.lemonde.fr/web/article/0,1−0,36−978437,0.html
2 http://www.gipp.ru/ openarticle.php?id1/412882

Published 2008−05−14
Original in English
Contribution by Index on Censorship
First published in Index on Censorship 1/2008
© Maria Eismont
© Eurozine

An article from www.eurozine.com 6/6

http://www.lemonde.fr/web/article/0,1-0,36-978437,0.html
http://www.gipp.ru/openarticle.php?id1/412882

	Eurozine - the netmagazine

