
Martin Hala

From "big character posters" to blogs
Facets of independent self−expression in China

Despite predictions to the contrary, the Internet has not brought about abrupt
political change in China and is not likely to do so anytime soon. Its significance and
implications for Chinese society lie elsewhere, writes Martin Hala.

The exponential, truly phenomenal growth of the Internet in China since the
mid−1990s has attracted much attention internationally. After rather slow and
lukewarm beginnings, China has embraced the Internet with a vengeance.
Commercial Internet services became available in China in 1996; from an
estimated 630 thousand users in 1997, by the end of 2006 the online population
had grown to 137 million, with 90.7 million enjoying broadband connections.1

Today, China boasts the second−largest Internet population in the world,
second only to the US. One in ten Internet users worldwide is Chinese. Of
course, measured on per−capita basis the numbers are less impressive: with
9.9% Internet penetration, China scores far below most of the developed
World, and even below some of its neighbours such as South Korea or Taiwan.
The low penetration, nevertheless, also suggests potential for further growth.

Apart from reading news and searching for information on the web, the two
forms of online activity disproportionately popular in China are BBS
(electronic bulletin boards and online forums) and blogs. Available surveys
suggest that about half of Chinese Internet users are active in various online
forums, and about one third on blogs.2 Both empower users to publish their
views online in a simple way without much technical expertise. BBS provide
more anonymity, while blogs offer more profile for individual writers, who
typically go by elaborate pen−names, yet whose identity is more often than not
quite well−known. The first blogging services were introduced in China in
2002, but for a few more years remained in the shadow of BBS. The steep
growth of blogging in China after 2005 is widely attributed to the 2005
crackdown on the most outspoken forums, which drove many users to blogs.3

Could the Internet, and BBS and blogs in particular, play the role that samizdat
performed in other communist societies? The answer to such a question, or
even the inclination to ask it, probably depends on your understanding of the
role and impact of samizdat to begin with. There does not seem to be a
straightforward answer to such an inquiry. However, there appear to be at least
two distinct areas in which to make meaningful comparison between the two
methods of self−publishing: first, samizdat and online publishing as forms of
self−expression, and second, as catalysts for the development of an alternative
public sphere.

An article from www.eurozine.com 1/12



Even after such narrowing down, any comparisons will necessarily be
speculative. Due to the vagaries of history, we can only hypothesize what
would have become of samizdat in the age of networked computers. The first
laptop and even desktop computers were indeed employed in the late samizdat
production in central and eastern Europe, but only for graphic design and
printing and not for distribution. Their utilization, in any case, was too minimal
and last minute to draw any conclusions. The Internet revolution arrived too
late for European samizdat to merge with it.

In fact, the very idea of the Internet would have seemed antithetical to
samizdat, in the sense that the availability of such a powerful tool for
information sharing and cross−border dissemination would have been
unthinkable in the kind of closed societies in which samizdat publishing
flourished. In other words, the communist regimes in eastern Europe would
never have allowed the Internet in their fiefdoms; were they to have done so,
they would have had to transform themselves into entirely different systems.
And that is exactly what has happened in China in the last decade or so −− the
networked China of today is as different from the old Soviet bloc as it is from
its former Maoist self. It has undergone a thorough transformation which
renders most comparisons with traditional communist societies largely
meaningless. Likewise, the Internet has superseded any traditional forms of
samizdat just as the current Chinese system has supplanted conventional
communism.

With this disclaimer, we can proceed to try some comparisons nevertheless. To
do so could be useful in deconstructing some common misconceptions about
the Internet's potential social and political impact, as well as the nature of
online censorship and self−censorship in China. We need not rely solely on
comparisons with eastern European samizdat. China boasts its own proud
tradition of underground and unofficial publishing. We should therefore begin
with a brief overview of the samizdat tradition in communist China before the
Internet.

Papers printed, pasted, and mimeographed: unofficial publishing
in China before the 1990s

Communist China, at least until the Cultural Revolution, was characterized by
a lack of open internal dissent. Most outspoken anti−communists left the
mainland in the aftermath of the Civil War (1946−49); the rest were wiped out
−− together with many people perfectly loyal to the communist regime −− in
the violent campaigns of the early 1950s. There was, in fact, so little open
dissent that the authorities had to manufacture it by means of another
campaign, the Hundred Flowers (1956), which ultimately provided them with
an excuse for yet another unnecessary and brutal crackdown.

The monstrous failure of Mao's "Great Leap Forward" (1958−59), an
economic experiment which resulted in an estimated 20 to 43 million deaths by
starvation during the Three Years of Bitterness (1959−62), finally generated
some criticism from within party ranks. This criticism, sometimes thinly
veiled, was voiced in the official media, and through regular inner−party
channels. It created tensions that eventually burst into open conflict within the
party leadership and led to the near breakdown of the whole system during the
Cultural Revolution (1966−69, or 1966−76, depending on how one counts).

The resultant collapse of state authority unleashed the latent conflict present in
society at large, which had built up over the previous 17 years of communist

An article from www.eurozine.com 2/12



rule. The post−1949 regime had imposed upon the otherwise fairly
homogeneous Chinese society a kind of "class apartheid". All citizens were
categorized according to the official "class line" (jieji luxian) into clearly
defined groups ("classes"); these had nothing to do with citizens' own social
standing or political orientation, but rather with that of their family at the time
of the revolution in 1949. This static classification governed the social mobility
−− or lack of it −− for everybody, including those born after 1949 into a
thoroughly transformed society. The "class line", which during the Cultural
Revolution came to be called a "bloodline theory" (xuetonglun) by its
opponents, in effect created a hereditary hierarchy that divided society into
largely antagonistic camps.

The eruption of open conflict set the underprivileged losers within this system
against the privileged winners in a bitter struggle that eventually bordered on
full−fledged civil war. Despite a clash of interests, both sides claimed to be the
true followers of Chairman Mao and employed similar rhetoric, derived from
Mao's often obscure quotations, or from his cryptic "latest instructions".
Neither side clearly formulated, much less expressed their true interests, and
instead resorted to bizarre verbal acrobatics, which only added to the general
chaos and confusion.

It was this period of turmoil that finally opened the floodgates for
unsanctioned, unofficial opinion, often expressed in forms that could be
vaguely designated as samizdat. Initially, arguments, more often merely
denunciations or personal attacks, were presented in the form of hand−made
"big character posters" (dazibao) (so−called because of the large lettering
used) pasted onto walls. Eventually, the polemics became more sophisticated
and most moved into semi− or unofficial newspapers published by various Red
Guard factions on either side of the "class line". These "small papers" (xiao
bao) were printed using simple techniques, in relatively small print−runs,
without prior censorship. Most never rose above primitive ideology full of
mechanical rhetoric; nevertheless, a few individuals, and after a while entire
groups, did managed to cross the lines (class, blood, or otherwise) and express
independent opinion not directly subservient to any of the political dogmas of
the time.4

Independent opinion was not bound by censorship, but was of course liable to
subsequent reprisals. One of the early martyrs of the movement, a 19−year old
student named Yu Loke, is still remembered, though not widely mentioned, in
today's China as a pioneer of free expression. He was executed in 1966 for
writing and publishing a booklet denouncing the "bloodline theory" as feudal
atavism. (Ironically, many of his views prevailed shortly afterwards among the
officially sanctioned factions of the Red Guards.) Some of the "rebel" factions
later went on to formulate their own understanding of what was going on in
China and published it in the form of political manifestos or theoretical and
polemical articles. These wayward groups paid the price when Mao finally
authorized a wholesale crackdown on all Red Guard factions, which by now
had proved fundamentally ungovernable. Most of their exponents ended up
enduring "re−education" through hard labour in poor, remote rural areas,
where many stayed for a full decade.

Some of the former Red Guards nevertheless resurfaced during the first real
samizdat upsurge, the Democracy Wall Movement (1978−79), after Mao's
death in 1976 and Deng Xiaoping's eventual triumph over Mao's residual
satraps. Armed with their bitter disillusionment over the Cultural Revolution
and their subsequent years in the wilderness, along with practical skills in

An article from www.eurozine.com 3/12



mimeograph and other printing techniques developed ten years earlier, the
former Red Guards embarked on a frenzy of publishing activity that answered
Deng Xiaoping's call to "liberate the minds" (jiefang sixiang) and "search for
truth from facts" (shishi qiu shi). After a flood of handwritten dazipaos pasted
on the walls of Xidan in central Beijing, the first real samizdat magazines
appeared with names like "Beijing Spring" (Beijing zhi chun) and "Today"
(Jintian). Some (such as the former) were devoted to politics, others (such as
the latter) to unofficial literature.5

The most remarkable personality to emerge from this movement was a former
Red Guard turned electrician named Wei Jingsheng. Wei authored the
best−known piece of the time, titled "The fifth modernization", and also
published a samizdat magazine called "Explorations" (Tansuo). With his
clarity of vision and courage to speak the unspeakable, he transcended the
prevalent discourse of the time. Where many still paid lip service to the official
policy of the "Four Modernizations" (in agriculture, industry, science and
technology, and defence), Wei clearly stated that without a fifth modernization
−− democratization −− the other four lacked purpose. Where others glamorized
Deng Xiaoping as a liberator, Wei unequivocally called him a "new dictator".

This finally exceeded the limits of tolerance of the new leadership around
Deng Xiaoping. By this time, they had consolidated their newly gained power
and felt no more need for expressions of popular support in their struggle with
remnant Maoist forces. In March 1979, Deng personally ordered the arrest of
Wei Jingsheng and within a year the whole movement was dispersed, together
with its magazines. After a show trial, Wei was sentenced to 15 years in
prison. The samizdat magazines disbanded in subsequent crackdown. Some,
like "Beijing Spring" and "Today", later reappeared as tamizdat publications in
the West.

This crackdown basically ended what can be understood as samizdat
publishing in China. The next great popular upsurge, the protest movement
focused around Tiananmen Square in April and May 1989, was not
accompanied by significant unofficial publishing. During much of the
movement, official media operated without censorship, and there was little
need for an alternative press. The bloody crackdown on June 4 was followed
by a period of brutal repression that made any attempts at samizdat publishing
all but impossible. For a while, overseas Chinese student groups used fax
machines to send anti−government materials back to China, but this method
proved largely inefficient.

When China finally re−emerged by the mid−1990s from the shadows of
Tiananmen, it was a different society. The new market drive initiated by Deng
Xiaoping during his legendary 1992 "Southern Inspection Tour" utterly
transformed the economy and much of society. China has undergone a
metamorphosis that has enabled a nominally communist country not only to
join the accelerated process of globalization after the end of Cold War, but to
become one of its central motors. China's metamorphosis prepared it for the
unfolding Internet revolution and is what makes the Chinese Internet today so
different from the previous samizdat publishing in China and central and
eastern Europe. The society has changed, and so have its forms of
self−expression.

Half full or half empty? Self−expression and censorship on the
Chinese Internet

An article from www.eurozine.com 4/12



Deng's Southern Tour in effect introduced a New Deal for the Chinese. After
the half−hearted attempts of the 1980s, capitalism was finally embraced in full.
Chinese people could now unleash their long−dormant economic potential and
try to get ahead in material life. To get rich was no longer a taboo; it had
suddenly become "glorious". What's more, people could now enjoy the fruits
of their (and others') labour without much state meddling in their lifestyles −−
they could pretty much do whatever they wanted in the private, as long as they
did not foolishly venture to challenge the party's monopoly on power. They did
not even have to love the party anymore −− but please, no swearing in public.

This ideological coup was a huge success. The Communist Party gained a new
lease of life, and the "masses" discovered a new sense of purpose. China was
re−energized and started out on its long march to prosperity. Priorities have
changed, as have potential conflicts. The "us and them" mentality began
shifting from politics and ideology into the economy. For many ordinary
Chinese, harassment by the party and the state was becoming less of a concern
than visa and import restrictions imposed by the outside world. Jumping
head−on into globalization also led to a new view of the world. Countries that
had previously been seen as role models have now become competitors trying
to "contain" China's ascent.

While the economic and geopolitical rise of China does not benefit everybody,
it still makes much of the population proud of the country's achievements.
Ordinary Chinese may be cynical about the communist party, but they are
quite serious about their country's standing in the world. They have achieved
something, and they would like the outside world to acknowledge as much.
This new pride and political ambivalence (or, in many cases, indifference) is
quite unlike prevailing attitudes in pre−1989 eastern Europe. China's new
freedoms would also have been unheard of during traditional communism. The
Chinese travel and do business internationally, send their children to
American, Japanese, Australian, and European Universities, shop for luxury
items that would have been available only to the top cadres in the ancien
régime, and so on.

Access to information has changed as well. There are many restrictions on the
Chinese media, but not the blanket censorship once imposed on any printed or
broadcast material in communist countries. State subsidies for papers and
magazines have been cut or abolished altogether, and most publishers now
have to sink or swim on the market. Many papers have created popular weekly
supplements and daily tabloids with market−friendly content catering to their
readers' demands. Their editors navigate carefully between pressures from
propaganda departments on one side and readers on the other. Exact
boundaries of the permissible are not always clear, and many journalists keep
"hitting line balls" (da cabian qiu), or constantly testing the limits. Every once
in a while, some journalist somewhere gets in trouble for going too far; unlike
in the old Soviet or Maoist regimes, however, they do not disappear but
resurface in some other paper elsewhere in China, their position and reputation
only consolidated by the previous controversy.

It is in this environment, and because of this environment, that the Chinese
Internet could gain a foothold at all, and then grow so fast. The old communist
regimes would hardly have been able to cope with the Internet and would most
likely have forbidden it. While the current Chinese system can live with the
Internet, coexistence is not always easy. However, despite many predictions to
the contrary,6 the Internet has not brought about abrupt political change, and is
not likely to do so anytime soon. Its significance and implications for Chinese

An article from www.eurozine.com 5/12



society lie elsewhere.

That is not to say that there is no subversive potential in the Chinese Internet.
The government is well aware of it and has been trying its best to pre−empt it.
With the help of many renowned international IT companies, it has introduced
a sophisticated system of blocking and filtering, known in China as the
"Golden Shield" (Jin Dun)7 and widely described elsewhere as "The Great
Firewall of China". The system has been comprehensively analyzed in several
studies.8 It works on several levels. At the level of general infrastructure, it
filters out unwanted content and blocks proscribed URLs automatically by
keywords on the Internet backbone and at individual Internet Service Providers
(ISPs). On the second level, it delegates censorship to the Internet Content
Providers (ICPs), who are expected, much like traditional media, to engage in
self−censorship or else lose their licenses. Finally, at the third level, the
Internet is physically policed for offensive content by departments of the
Public Security Bureau. Like in most countries, law enforcement agencies have
the right to search computers for evidence in criminal cases; but of course,
Chinese authorities often criminalize what would constitute political speech
anywhere else. Needless to say, constitutional guarantees of freedom of
expression are not of much help.

Much has been said about the complicity of foreign Internet companies in this
censorship. Apart from passive involvement by companies such as Cisco
Systems, which provides routers with a built−in capacity to filter content, there
has been active cooperation by Internet giants such as Yahoo, MSN, or
Google. There are two aspects worth considering in this issue. First, Internet
companies obviously need to comply with Chinese law in their China−based
operations, just like any other company based in China. However, given the
peculiarities of Chinese law enforcement in handling non−violent political
expression, international ISPs and ICPs should be very careful in deciding
what services to host on their China−based computers. Human Rights Watch
has documented at least four cases of Chinese government critics (Shi Tao, Li
Zhi, Jiang Lijun, and Wang Xiaoning) who have been arrested and sentenced
to lengthy prison terms based on evidence obtained from email accounts
hosted (and disclosed) by Yahoo in China.9 Google, on the other hand, has
decided, for this very reason, not to provide a Chinese version of its popular
email service Gmail.

Second, in aiding censorship, these companies are not always following
Chinese law. Search results at google.cn, for example, are filtered. While this
is arguably less harmful than sending people to prison, it seems to have no
basis in Chinese law as such. Naturally, no Chinese legislation proscribes
expressions like "democracy" or "Tiananmen". Google.cn admits as much by
adding a tagline to search results for sensitive keywords, saying that some
results have been omitted "in accordance with Chinese law and policies". That
seems to be stretching the concept of legality. It is one thing to comply with
Chinese law, but something else altogether to explicitly accept the
controversial policies of Chinese censorship agencies, which themselves may
be seen as contradicting China's own constitution.

Thus the usual argument that foreign Internet companies only comply with
local law in their China operations would seem to have at least two
problematic aspects: 1) Chinese laws may be in direct contradiction with
established international practices, and possibly with international legal norms
guaranteeing freedom of expression; 2) in some cases, foreign companies may
not be complying with Chinese law, but rather with government policies

An article from www.eurozine.com 6/12



possibly tampering with the Chinese constitution, and in this manner
contributing to a state of lawlessness rather than the rule of law.

Internet censorship can in most cases be circumvented by using proxy servers,
SSL (secure) connections, and other means. There exist dedicated services
designed to help Chinese users get past the Great Firewall. But does the
average Chinese Internet user care? For starters, beating Internet censorship is
a constant struggle. Proxy servers and anti−censorship services usually get
blocked after some time and need to change their IP and real−name addresses
often. Anybody who has ever used a proxy server knows that it can be a
frustrating experience, since it slows the connection considerably. Not
everybody has the patience or motivation to spend long hours searching for
functioning proxy servers and waiting for the forbidden pages to download.

In real life, very few people seem to bother. According to available surveys,
the overwhelming majority (over 70%) of Internet users has never used a
proxy server. Only 2.5% report frequent use of them.10 These surveys need to
be taken with a grain of salt, but anecdotal evidence seems largely to confirm
their conclusions. A keen observer of Chinese media writing under the
pseudonym Ann Condi recently posted a piece on the danwei.org blog,
describing her experience in discussing anti−censorship websites with her
Chinese students.11 When informed about the existence of such sites, her
students offered a number of predominantly negative responses that Condi
categorizes into the following attitudes: "ignorance, apathy, denial, paranoia,
downplaying, nationalism, and mild interest." Her post generated intense
discussion in the Chinese ex−pat blogosphere, with most writers confirming
her observations.

Obviously, many Internet users in China have somewhat different feelings
about censorship from their western counterparts. This is best illustrated by a
celebrated hoax performed last year by one of the best−known Chinese
bloggers calling himself "Massage Milk" (Anmo Nai). This curious name hides
the colourful personality of journalist Wang Xiaofeng, whose day job is with
one of the more interesting mainstream magazines, "Life Weekly" (Shenghuo
zhoukan). Another of his pen−names is "Wearing three watches", or Dai sange
biao, a pun on Jiang Zemin's (former Communist Party president) "theory" of
the "Three represents", or Sange Daibiao. Obviously, Wang does not shy from
turning his sharp wit and irony on the Chinese government. At the same time,
he does not hesitate to turn it against Western media criticizing censorship of
Chinese Internet.

On 8 March 2006 (International Women's Day, still celebrated in China),
Wang shut down his blog, leaving a message that it was closed "for obvious
reasons". The immediate, admittedly knee−jerk reaction of Western observers
was that it had been closed down by the authorities, like so many before and
after it. The news soon made it to major Western media outlets, including the
BBC.12 Wang then triumphantly reappeared and declared that it was a hoax
meant to demonstrate the bias and "peer pressure" exerted by the Western
media, which, he claimed, is always ready to jump to conclusions about China.
The argument was then repeated, with much satisfaction, in the official
Chinese press.

Of course, Wang had a point: the Western media did jump to conclusions
without first establishing the facts. On the other hand, the very readiness of the
Western media to see censorship everywhere in China is merely a habit born of
experience: the BBC's own websites are blocked in China, and its broadcast

An article from www.eurozine.com 7/12



jammed. A number of Wang's colleagues in the Chinese blogosphere were not
too happy with his prank, either, arguing that it would diminish future
solidarity with websites that genuinely are closed. The same point was made
by Reporters Without Borders: crying wolf in this way, they argued, will only
make it more difficult to defend Wang's less fortunate colleagues whose blogs
do get shut down "for obvious reasons". Another blogger, referring to the case
of journalist Shi Tao, who was jailed for an email he sent to an overseas
publication, commented wryly: "More good news −− the journalist Shi Tao has
admitted that the story about him being jailed for eight years [for] leaking state
secrets was all just an April Fool, too!"13

The whole incident probably tells us more about Chinese bloggers, and
Internet users in general, than about the western media. A certain attitude has
developed among Chinese netizens, who are certainly not happy with official
censorship, but even itchier about western criticism of it. They feel that the
western focus on censorship somehow diminishes their achievements in
working hard to expand, often at some personal risk, the room for free
expression on the Chinese Internet.

Typical in this respect would be the stance of journalist Zhao Jing, who blogs
under pseudonym Michael Anti. Zhao's site was shut down by Microsoft in
December 2005, leading to an outcry in the US and eventually to congressional
hearings over US companies' complicity with Chinese censorship. Not
impressed by the hearings, Michael Anti posted a strongly worded comment
entitled, "The freedom of Chinese netizens is not up to the Americans".
Ironically, his fierce defence of Chinese sovereignty had to be posted on a
foreign blogging service 14 blocked for most users in China. The post has since
disappeared, so I can only quote it from translation on another blog:

I am writing to state that I believe that this has nothing to [do]
with us whatsoever. This is a purely internal American affair.
When we Chinese who love freedom attempt to promote
freedom of expression, we never thought that the right to
freedom of expression ought to be protected by the US
Congress. Every single blog post of mine was written in
Chinese, and every sentence was written for my compatriots. I
have no interest to cater to the interests of foreign readers. [...]
This is our country. [...] We must let this generation bring
freedom, democracy, security and wealth to China. [...] When
foreigners repeatedly use "totalitarian" to describe China, this
is a deep shame for me as a Chinese person. This shame cannot
ever be forgotten. These kind of sentiments cannot be
understood by foreigners."15

Journalist, blogger, and researcher Rebecca McKinnon calls the difference in
attitude towards censorship a classic case of "glass half empty, or half full."16

In other words, it boils down to the question: What is more important, the
achievements or the misery of Chinese bloggers? Too much attention to their
misery, especially from outsiders, does not go down well with the Chinese
bloggers' pride.

Very often, it is professional pride too. Millions in China blog, but the few
influential blogs that draw much of the attention and Internet traffic are,
invariably, written by professional journalists with day jobs in official media.
Blogger Roland Soong observes that, "In China, the non−mainstream media
sector (related to current news and commentary) [...] is dominated by the

An article from www.eurozine.com 8/12



media elite who are continuing to build their authority and reputation, in the
manner of American and Hong Kong mainstream opinion columnists."17

All of the individual bloggers we have mentioned so far are in this category.
They write under elaborate pseudonyms but their identity is no mystery to their
readers. Their blogs serve to enhance their professional reputations as
cutting−edge journalists, and at the same time help them circumvent one of the
biggest hindrances in their work: pervasive self−censorship by responsible
editors in the official media. When a story gets killed by an over−cautious
editor, it often ends up on the writer's blog. Sometimes, journalists post texts
on their blogs right away, without even attempting to submit them for official
publication. Blogging in China is, more often than not, an extension of the
official press, rather than an alternative to it. It pushes the envelope one step
further, rather than making a jump out of the mainstream and into the
"underground".

That may be one of the starkest differences between the Internet and samizdat
in China. The writers of traditional samizdat, in China or elsewhere, took a
more or less conscious step out of the system. Chinese bloggers today remain
inside the system, although on its cutting edge. Looked at from the other side,
we could also say that blogging in China is a testimony to the capacity of the
current Chinese system to co−opt potential critics and adversaries. Just like it
co−opted the market economy, and later the Internet itself, the remarkably
flexible Chinese system has now managed to co−opt blogging, too.18 It can
live with the kind of criticism and ridicule bloggers habitually subject it to, and
bloggers can live with the system and its censorship, even if the relationship is
often strained and uneasy. This is indeed communism of a different type. It is
communism where the party can tolerate the Internet, and the Internet can
tolerate party censorship.

The medium is the message: free minds before free speech

That is why we cannot really expect the Internet in China to become a platform
for radical agitation or anti−government activities. That does not mean,
however, that it is not ushering in significant change. Bulletin boards and blogs
may not be changing Chinese politics, but by introducing entirely new forms
of self−expression and social interaction, they are gradually transforming
society from within. Going back to our original questions about parallels
between the Internet and samizdat in China: BBS and blogs have become new
forms of self−expression that are perhaps less radical but certainly more
widespread than traditional samizdat. They have created a new public space,
again less politicized, but larger and more accessible than the samizdat of
yesteryear.

During the heated congressional debate about American firms' complicity with
online censorship in China, the buzz in the Chinese blogosphere was not about
political freedom, or the lack of it, but about an online spoof played by a
hitherto unknown prankster named Hu Ge. Hu re−edited one of film director
Chen Kaige's less accomplished films into a 20−minute parody and posted it
online. Chen then sued him for intellectual property infringement and made
himself the laughing stock of the Chinese Internet.19 As Rebecca McKinnon
points out, it may look as though the Chinese care more about bad movies than
bad politics, but the moral of the story goes deeper. The Chinese apparatchiks
may still keep a firm grip on politics, but they have all but lost their control
over cultural life. Internet cannot bring down the government, but it can ruin
the reputation of a famous filmmaker. Anybody who has lived through the

An article from www.eurozine.com 9/12



decline of communism in eastern Europe will appreciate what the loss of
power over the cultural sphere means for the future of a one−party system.

And it is not just culture, but lifestyle in general that is gradually being
transformed by online events. It should be noted that perhaps the personality to
be given most credit for the growth in popularity of blogging in China is not an
aspiring social or political reformer but a journalist named Li Li, writing under
the pseudonym Muzi Mei. Her blog20 became notorious in 2003 for describing
her erotic exploits with a variety of men with "post−70s attitude to sex (direct
and detached)". The propaganda ministry was not amused and Li lost her
newspaper job, but was almost immediately hired by the biggest blogging
portal bokee.com. A book of excerpts from her blog diaries was recalled from
Chinese bookstores, but sold well in Hong Kong and Taiwan. German and
French translations followed.21

Soon afterwards, another overnight celebrity emerged in the person of Tang
Jiali, a former dancer at the State Ballet Troupe who started posting her nude
photographs online at www.tangjiali.com. Some of her photos were even
reprinted with flattering commentary on the website of the official CCP
mouthpiece People's Daily (Renmin ribao);22 the only conflict she got into was
with her photographer, who sued for proper credits and royalties.23 The
government may still stand firm vis−à−vis the Internet, but all around it old
taboos and inhibitions are crumbling. Most people may be careful about what
they say online, but there's always somebody somewhere testing the limits.
Whether it is in the area of film, sexual mores, or alternative music, the old
orthodoxies are eroding fast.

Issac Mao,24 one of the pioneers and most influential personalities in Chinese
blogosphere, and a co−founder in 2002 of the first Chinese blogging service
CNblog.org, makes an interesting point.25 Observing the tendency towards
self−censorship in China, he concludes that free speech is difficult, if not
impossible, to realize in the absence of free thinking. Freeing people's minds
from taboos, layers of propaganda sediments, and other constraints therefore
has to precede any serious attempt at introducing free speech. And that is
exactly where the Internet, and blogs in particular, are making headway in
China. Online expression in China does not exactly equal free speech, but it
does work to emancipate people's minds from official ideology still propagated
by much of the print and broadcast media. The Internet is not likely to lead to
political change, at least not directly, but it is slowly bringing about a profound
change in the way people think and communicate. It is this transformation that
will render any future political changes possible, and desirable. Political
freedoms are only meaningful for people adept in free thinking.

Some Chinese observers have likened the cacophony of voices on the Chinese
Internet, and especially blogs, to the chaotic spectacle of "big character
posters", or Dazibao, at the beginning of the Cultural Revolution. The famous
writer Yu Hua (b.1960), best known in the West for his novel To Live
(Huozhe), adapted into a Golden Globe nominated movie by Zhang Yimou,
recalls his childhood fascination with the "big character posters", which in the
absence of real books provided his first literary education:

I believe my first real literary reading experience began with
my reading big character posters during the Cultural
Revolution. Big character posters were filled with lies,
accusations, denunciations, and attacks. The Cultural
Revolution brought out the full potential of Chinese

An article from www.eurozine.com 10/12



imaginative powers. People invented crimes for each other out
of thin air. The crimes were usually made up of a series of
stories. I remember carrying my book bag on my way home
from school and reading each poster as I walked along. I wasn't
interested in the revolutionary slogans. I was interested in the
stories.26

In an interview with the New York Times, Yu Hua summarizes this experience
and claimed that in reading the Dazibao, he first realized the power of
language: "You could read just about everything in them, even sex. They were
like the blogs of today."27

The Internet, just like the Dazibao, has provided people with a chance to
express themselves free of censorship. Unless they manage to emancipate their
minds from the long−term impact of relentless official rhetoric and
propaganda, however, this freedom does not automatically translate into free
expression, but rather into a caricature of it. This was evident in the early
phases of the Cultural Revolution, when people were still under the grip of
ideology and only used their new freedom to abuse each other. Yet the very
process of speaking freely is self−cultivating. The medium is the message. By
using the tools of free expression, people are learning to liberate their minds.
That was eventually the case during the Cultural Revolution, and it is even
more so now on the Chinese Internet.

That is where we can make a direct comparison between samizdat and the
Internet. Neither could possibly aspire to single−handedly challenge the
powers that be by itself. Few people involved in these forms of self−expression
would even harbour such ambitions (though some probably do). Much of the
unauthorized production in samizdat, like on the Internet, could not be
bothered with politics. It was, and still is, more of a lifestyle issue. By
engaging in these activities, people change their lives. They step outside of the
officially sanctioned discourse into a new public space beyond the (full)
control of the State. They liberate themselves, and possibly others.

The Internet enjoys much wider reach than samizdat ever had, since it is not
really "underground". The safety and anonymity online does not lie in secrecy
and conspiracy, but in the opposite: the sheer numbers of people involved. But
the very visibility of online activity makes it more prone to at least partial
self−censorship, so the discourse arguably is less blunt and radical than it was
in samizdat (at least in the eastern European samizdat; much of the Chinese
samizdat, as we have seen, was actually still under the spell of official
ideology). But the social effect, to a certain degree, is similar. Both forms of
self−expression lead, regardless of what is really being said, to the
self−emancipation of the producers, and to lesser extent consumers (readers).
Both create an alternative public space beyond direct reach of the State.

Both forms of independent self−expression achieve this in their own peculiar
ways. Samizdat may be more outspoken and direct, but it is limited in reach
and draws a strict boundary between producers and consumers. The Internet is
more vulnerable to censorship and self−censorship, but has much wider reach
and is a truly participatory medium with a soft line between writers and
readers. Both change the way people live and think. I would argue that in the
long run, a certain amount of censorship and self−censorship does not really
matter much, however annoying it may be in its daily manifestations. What
really matters is the change in attitude and outlook brought about by the
experience of articulating one's thoughts and positions freely in a virtual

An article from www.eurozine.com 11/12



community of peers not bound by social and political hierarchies or
regimented discourse.

Pre−print from Friederike Kind−Kovács and Jessie Labov (eds.), From
Samizdat to Tamizdat: independent media before and after 1989, forthcoming
2008. A German version of this article will be published in Transit 34, 2007.

1 http://www.cnnic.net.cn/en/index/0O/02/index.htm
2 Markle Foundation and Chinese Academy of Social Sciences survey of Internet use in 5

major cities,  http://www.markle.org/downloadable_assets/china_final_11_2005.pdf
3 Rebecca MacKinnon, "The China Situation: Q&A with Isaac Mao," Global Voices Online,

March 21, 2005, at:  http://cyber.law.harvard.edu/globalvoices/?p=75
4 In these observations I rely on my research of the rather substantial collection of Red Guard

publications at the Oriental Institute in Prague.
5 For a detailed study of these journals, see Chen Ruoxi : Democracy Wall and the Unofficial

Journals − Studies in Chinese Terminology No. 20. Berkeley 1982
6 For one the best known, and most reviled in China, see Nicholas D. Kristof: Death by a

Thousand Blogs, New York Times, May 24, 2005
7 http://www.china.org.cn/chinese/zhuanti/283732.htm
8 See, for instance, http://www.hrw.org/reports/2006/china0806/, or 

http://www.opennetinitiative.net/studies/china/
9 http://www.hrw.org/reports/2006/china0806/5.htm
10 Markle Foundation and Chinese Academy of Social Sciences survey of Internet use in 5

major cities,  http://www.markle.org/downloadable_assets/china_final_11_2005.pdf
11 http://www.danwei.org/media_regulation/glimpses_inside_the_chinese_me.php
12 http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia−pacific/4787302.stm
13 http://blog.bcchinese.net/bingfeng/archive/2006/03/12/59423.aspx
14 http://anti.blog−city.com/1634657.htm
15 http://www.zonaeuropa.com/20060217_1.htm
16 Rebecca McKinnon, personal communication
17 Roland Soong: Chinese Bloggers, Podcasters and Webcasters. East West South North blog.
18 It could be argued that it is now trying to co−opt the very notion of democracy, too, or

rather to redefine it to suit its own needs. See Joseph Kahn: Among China's elite, talk of
'democracy'. IHT, April 20, 2007

19 http://www.zonaeuropa.com/culture/c20060108_1.htm
20 http://www.wenxue.com/T3/?q=blog/353. The blog seems down, but there are English

translations available at http://www.onpointradio.org/shows/2005/12/20051219aextra.asp.
21 http://www.aufbau−verlag.de/index.php4?page=28&show=16550&avsess=a2680aa70e293d098083eebcf0e1407c
22 http://www.people.com.cn/GB/wenyu/69/20021226/896098.html
23 http://bjyouth.ynet.com/article.jsp?oid=3264667
24 http://www.isaacmao.com/
25 http://ethanzuckerman.com/blog/?p=266
26 Michael Standaert: Interview with Yu Hua at Ohio State University. 

http://mclc.osu.edu/rc/pubs/yuhua.htm
27 David Barboza: China's hit novel: tremendous or trash? The New York Times, Sept. 3,

2006 ( http://www.iht.com/articles/2006/09/03/news/yu.php)

Published 2007−10−25
Original in English
Contribution by Transit
First published in Transit 34 (2007) (forthcoming, German version)
© Martin Hala/Transit
© Eurozine

An article from www.eurozine.com 12/12

http://www.cnnic.net.cn/en/index/0O/02/index.htm
http://www.markle.org/downloadable_assets/china_final_11_2005.pdf
http://cyber.law.harvard.edu/globalvoices/?p=75
http://www.china.org.cn/chinese/zhuanti/283732.htm
http://www.hrw.org/reports/2006/china0806/
http://www.opennetinitiative.net/studies/china/
http://www.hrw.org/reports/2006/china0806/5.htm
http://www.markle.org/downloadable_assets/china_final_11_2005.pdf
http://www.danwei.org/media_regulation/glimpses_inside_the_chinese_me.php
http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/4787302.stm
http://blog.bcchinese.net/bingfeng/archive/2006/03/12/59423.aspx
http://anti.blog-city.com/1634657.htm
http://www.zonaeuropa.com/20060217_1.htm
http://www.zonaeuropa.com/culture/c20060108_1.htm
http://www.wenxue.com/T3/?q=blog/353
http://www.onpointradio.org/shows/2005/12/20051219aextra.asp
http://www.aufbau-verlag.de/index.php4?page=28&show=16550&avsess=a2680aa70e293d098083eebcf0e1407c
http://www.people.com.cn/GB/wenyu/69/20021226/896098.html
http://bjyouth.ynet.com/article.jsp?oid=3264667
http://ethanzuckerman.com/blog/?p=266
http://mclc.osu.edu/rc/pubs/yuhua.htm
http://www.iht.com/articles/2006/09/03/news/yu.php

	Eurozine - the netmagazine

