
Eurozine News Item

More trouble for Belarusian journal

The Belarusian journal Arche has received a second "warning" from the
Belarusian Ministry of Information, democratic opposition group Charter '97
and Radio Free Europe have reported. The offence: failing to notify the
Ministry for the Press and Mass Media about changes in publication frequency
one month in advance.

Arche has only just resumed operations after a three−month suspension at the
end of 2006, as Eurozine reported. That time their offence was to deviate from
the terms of a licence that limits Arche to publishing about history only. Issue
9/2006 contained an account of a 1995 police crackdown on hunger−striking
opposition MPs.

Last year's suspension meant that the last three issues of 2006 did not appear
(though they were prepared and published online). In January 2007, the back
issues were published along with the first issue of 2007. This was what
constituted the deviation from the publishing frequency permitted in the
licence. Had Arche not published the back issues, the Belarusian post office
would have cancelled the delivery contract and Arche subscribers would have
failed to receive issues paid for in advance.

Arche editor Valer Bulhakau explained in Belorusskie Novosti that the real
reason for the new warning was the publication of articles criticizing high−up
government officials. "In the first issue this year, we published several such
articles, including 'How to overcome the Belarus deadlock' by Hans−Georg
Wieck, in which the retired German diplomat criticized the German
government for failing to set up a fund to support civil society in Belarus."

Although the authorities have offered Arche a final chance to apply for a
change to their publishing licence, Bulhakau says that it is hopeless to expect
permission. In the meantime, Arche plans to publish a new issue on January's
local elections, even though this might result in suspension. "To show our
stance and emphasize the barbaric nature of the crackdown on Arche, we'll
most likely close this publication," says Bulhakau. A lawsuit is out of the
question "because they are completely meaningless in contemporary Belarus."

An article from www.eurozine.com 1/2

http://www.charter97.org/eng/news/2007/02/21/arche
http://www.rferl.org/newsline/2007/02/3-cee/cee-220207.asp
http://www.eurozine.com/articles/2006-09-27-newsitem-en.html
http://www.eurozine.com/journals/arche/issue/2006-10-02.html
http://www.eurozine.com/journals/arche/issue/2006-10-02.html
http://www.eurozine.com/journals/arche.html
http://naviny.by/rubrics/inter/2007/02/22/ic_articles_259_149806/
http://www.eurozine.com/articles/2007-02-07-wieck-be.html
http://www.eurozine.com/authors/wieck.html
http://www.eurozine.com/authors/wieck.html


Eurozine appeals to its partners and readers to publicize this latest attempt by
the Belarusian government to stifle the independent media in the country.

Published 2007−02−22
Original in English
© Eurozine

An article from www.eurozine.com 2/2


	Eurozine - the netmagazine

