
Ivan Zasurskii

Control by other means
A matter of image: Putin and the media

The last of the media barons has fallen to President Putin's need to control his
image and determine the news agenda.

The nature of Russian politics in the 1990s was best described as a
'media−political system'. At a time when the state's institutions were unstable
and rootless, and with Boris Yeltsin provoking one political crisis after
another, the channels through which the public could be influenced were the
television channels; and they were crucial to the outcome of political power
struggles.

When political scientists complained that Russia lacked a civilised party
system and that only the communists had a mass membership party, they failed
to recognise that it was the TV channels that were the real political parties.
They were fundamental to the acting out of the political drama and in
determining the ratings of the actors on the political stage. In the year
preceding the 1996 elections they evolved into the agents, as it were, of the
conventional parties and political movements. SPS (Union of Rightist Forces)
and Yabloko (Apple/me−block, the liberal alliance led by Grigorii Yavlinskii)
were the parties of NTV (Vladimir Guzinskii's channel); Edinstvo (Unity)
belonged to ORT (main state−owned channel); Otechestvo (Fatherland) was
the creature of TVTs (Moscow−based Television Centre) and the regional
companies.

A prerequisite of the system was a willingness on the part of the state to
tolerate the existence of powerful and at times wholly independent players in
Russia's media−political structure. The reasons are simple: as a populist
politician, Yeltsin remembered a time when the only people on his side had
been the journalists, yet he had prevailed; and in the run−up to the presidential
election − the only one that mattered − the assets of the owners of the media
conglomerates became Yeltsin's political capital.

By the time of Vladimir Putin's election campaign, when the second war in
Chechnya was already in the offing, it became clear that the media−political
system would not survive the new election. Though the 2000 elections were
managed by Yeltsin's old team, Putin lacked his predecessor's charisma and, if
he was to dominate the air waves, he needed the support of the bureaucracy
and direct control of the channels.

The first sign of what was to come was the auction of TVTs frequencies; the
second, the removal of Boris Berezovskii from control of Channel One. The

An article from www.eurozine.com 1/5



raid on Guzinskii's NTV on 11 May 2000, only four days after Putin's
inauguration as president, was [at the time of writing Ed] the final stage of a
transformation that further tightened the administration's grip on the political
scene. [Since then, Berezovskii's TV6 was manipulated into receivership in
2001 and is scheduled for public auction in March this year. Ed.]

The Kremlin has pursued its unabashed intention of controlling the politically
most influential federation−wide television stations by direct legal pressure
and by use of the TV frequency licensing system. Any TV or radio company
accused of infringing the law may find itself without a licence. If the
authorities continue along their present course, sooner or later they will have
the entire federal TV network and its power to influence the media−political
system under their control.

Central control of the privately−owned independent press, formed in the
1990s, is a different matter. Shut down a newspaper and it merely re−appears
next day under a new title and with a threefold increase in circulation; its
decentralised structure makes it harder to regulate. If state control of TV
becomes excessively rigorous, the press may gain a competitive edge over
television and recover some of its former prestige. Journalists may also
rediscover the virtues of professional solidarity when faced by official attempts
to determine their news agenda.

The Web is even less manageable and may be the best guarantee that the
liberalising changes in the Russian information system are irreversible. This,
together with the development of satellite television may, within five years or
so, see the importance of national television much reduced. Meanwhile, as the
Kursk incident indicated, the conventional mass media is perfectly capable of
mobilising public opinion when it deals with things that are of intimate
concern to its audience. The public itself can be unexpectedly agile at critical
moments in choosing between the information media.

On one level, the effects of the present transformation are obvious: newspapers
are full of that same turgid discourse of years gone by, as unreadable today as
when it was printed in Pravda in 1982; even the dramatic seizure and closure
of NTV was reduced to little more than a footnote. Business publications may
continue to provide information, but most newspapers are busy dumbing down
the reality of Russia today, either by touting the new 'National Idea' or by
trying to exorcise its ghost. In a word, the country's press is once more
profoundly provincial.

The changes on television, an emasculated shade of its former self and
dominated by imported game shows, sports coverage and soap operas, are even
more striking.

Communication is as much about withholding as transmitting. Our
nostalgia−drenched media is daily less informative, more ritual in its
observance of the business of communication. To free us from the tyranny of
information overload − and in the process creating a sense of social stability or
reality − the authorities are once again shouldering the responsibility of
liberating their citizens from participation in the political process.

But all this redundant political energy must be provided with new outlets:
sports, entertainment, movies, comedies, culture and science. Is it really so bad
for people to cheer footballers rather than political leaders? Or watch
programmes like 'Morning Post', 'Oh, Lucky Man!' or 'All About Laughter'? At

An article from www.eurozine.com 2/5



least it allows us to relax in the intervals between our real interests, like visits
to the cinema and a little light reading.

But there are ambiguities, too, in this transformation: the 'National Idea' or
'Great Russia' is no more than a virtual reality, one of many, directed at a
particular audience. The real opposition to this is to be found not so much
within the political system as in our everyday lives − and in the medium that
mediates them better than anything else: the Internet.

Opposition on the Internet today resembles the opposition to Soviet
officialdom found in the samizdat of yesterday. But only to a point. Soviet
culture was directed to the construction of Soviet reality; the samizdat that
opposed it, whether political or pornographic, was nourished by the reality of
the West. The Internet proposes no single, coherent, competing ideology. The
stand−off between the media−political system and the Internet is a stand−off
between different modes of social interaction: between representation and
communication. On the Web, official ideology is confronted not by one, but by
thousands of ideologies, all of them existing simultaneously and finding
expression not in ideological arguments but in particular life projects.

There may come a time when this contradiction begins to take political shape,
especially if Putin's administration succeeds in taking total control of the
political arena. At that point, politics will play a much bigger part on the Web
than they do today: the Internet, together with the press, will begin to structure
something more like a typical alternative information system in radical
opposition to what on television is currently characterised as 'the good old
days'.

An article from www.eurozine.com 3/5



 This article first appeared in Dos'e na Tsenzuru, Index on Censorship's sister
magazine in Russia, founded in collaboration with Index in 1997

Published 2002−06−28
Original in Russian

An article from www.eurozine.com 4/5



Translation by Arch Tait
Contribution by Index on Censorship
© Index on Censorship
© eurozine

An article from www.eurozine.com 5/5


	Eurozine - the netmagazine

