Latest Articles


19.09.2014
Tatiana Zhurzhenko

From borderlands to bloodlands

With Russia's annexation of Crimea and the military conflict in eastern Ukraine, the era of post-Soviet tolerance of blurred identities and multiple loyalties has ended. Borderlands, writes Tatiana Zhurzhenko, have once again turned into bloodlands. [ more ]

17.09.2014
E. Khayyat

How to turn Turk?

17.09.2014
Eurozine Review

Independence in an age of interdependence

17.09.2014
Juan Gabriel Vásquez, Jasper Vervaeke

Entering into dialogue with the world

17.09.2014
Irem Inceoglu

The Gezi resistance and its aftermath

New Issues


Eurozine Review


17.09.2014
Eurozine Review

Independence in an age of interdependence

"Soundings" is on tenterhooks about the outcome of the referendum in Scotland; "Krytyka" listens to the music and politics of the Maidan; "Osteuropa" debunks both Putin's ratings and western sanctions against Russia; "New Eastern Europe" looks to Moldova to buck the trend in Russian aggression; "Index" marks 25 years since the Wall came down; in "Belgrade Journal", Gil Anidjar asks if the floodings in the Balkans are a natural or political disaster; "Free Speech Debate" questions the West's supply of digital weaponry to repressive regimes; "Dilema veche" seeks to exit the direct route from 9/11 back into the Middle Ages; and "Letras Libres" speaks to Colombian novelist Juan Gabriel Vásquez.

03.09.2014
Eurozine Review

Was Crimea a preliminary exercise?

06.08.2014
Eurozine Review

What are you doing here?

23.07.2014
Eurozine Review

The world's echo system

09.07.2014
Eurozine Review

Courage of thought vs technocracy



http://www.eurozine.com/articles/2011-05-02-newsitem-en.html
http://mitpress.mit.edu/0262025248
http://www.eurozine.com/about/who-we-are/contact.html
http://www.eurozine.com/articles/2009-12-02-newsitem-en.html

My Eurozine


If you want to be kept up to date, you can subscribe to Eurozine's rss-newsfeed or our Newsletter.

Articles
Share |

Résumés Revista Crítica 81 (2008)



Elísio Estanque
Les jeunes, les étudiants et les "repúblicos": cultures étudiantes et crise de l'associativisme à Coimbra

Le texte est basé sur une brève réflexion à propos des tendances de changement dans l'univers de la jeunesse étudiante (en particulier en ce qui concerne le sens actuel des mouvements sociaux des années 60). Cette réflexion caractérise les sociabilités, les pratiques et les orientations subjectives des étudiants de l'Université de Coimbra (UC), en essayant de mettre en relation les luttes du passé et leur mémoire avec les défis que se posent aujourd'hui à la participation civique et associative. L'attention se centre surtout sur des aspects comme les suivants: la tradition festivalière et ritualiste de l'académie; les attitudes et subjectivités envers la vie sociale; le rôle de l'association d'étudiants et l'importance de ses activités; et la participation aux actions associatives et de protestation publique. En s'appuyant sur un ensemble de données recueillies à travers une enquête représentative de l'univers étudiant de la UC, l'article discute quelques tendances récentes dans ce domaine et analyze les résultats selon de différents segments d'étudiants, notamment les résidents dans les soit-disantes "républiques" et le secteur féminin.

Colin Barker
Quelques réflexions sur les mouvements étudiants des années soixante et du commencement des années soixante-dix

L'article a pour thème l'ascension et le déclin des mouvements étudiants en Europe et en Amérique du Nord pendant les années soixante et soixante-dix. S'appuyant sur des documents portant sur les mouvements étudiants dans de différents pays, il évalue leur importance historique, dans le contexte d'une "vague de protestation" plus vaste avec laquelle le mouvement étudiant de l'époque s'est croisé. En mettant ces mouvements en relation avec les positions changeantes des étudiants dans le cadre du capitalisme avancé, l'article suggère que leur dynamique était configurée par les caractéristiques spécifiques des étudiants en tant qu'acteurs politiques, aussi bien que par leur mode d'interrelation avec d'autres mouvements contemporains. La conclusion renvoie à des développements plus récents et suggère que l'histoire des mouvements étudiants offre encore de nouvelles possibilités intéressantes.

Miguel Gómez Oliver
Le mouvement étudiant espagnol pendant le Franquisme (1965-1975)

L'article entreprend une caractérisation du mouvement étudiant espagnol pendant les années soixante et soixante-dix, en l'observant comme un instrument fondamental pour la création des espaces de liberté dans l'Espagne franquiste, an analysant son croissement organique, sa capacité pour nourrir le développement d'une culture de débat, et en examinant le rôle qu'il a joué dans l'apprentissage des pratiques démocratiques qui furent après transplantées à d'autres environnements sociaux et politiques, soit pendant la phase finale d'affirmation de l'opposition antifranquiste, soit plus tard, pendant la phase de transition vers la démocratie.

Miguel Cardina
Des mémoires gênantes et la rasure du temps: mouvements étudiants et codes étudiants traditionnels ("praxe académica") à la fin de l'"Etat Nouveau"

Malgré les évocations répétées qui ont été consacrées aux luttes étudiantes des années soixante et soixante-dix, il y a encore des lacunes et des malentendus qui mènent au maintien d'une mémoire trop sélective. L'article met en relation les mouvements étudiants de la période avec les mutations qui étaient en train d'avoir lieu au terrain des codes étudiants traditionnels ("praxe académica") à Coimbra et il met en évidence la façon comment pendant environ deux décennies s'établit graduellement une forme d'être et d'agir lointaine des lignes de force du traditionalisme de Coimbra et même en rupture avec elles. En même temps, il problématise l'image d'un temps de contestation centré presque en exclusif sur la "crise de 69", en attirant l'attention sur quelques marges d'oubli favorisées par l'association de la mémoire des combats étudiants des "longues années soixante" avec ce moment plus grandiose.

Álvaro Garrido
L'Université et l'"Etat Nouveau": de la corporation organique du régime au territoire de dissidence sociale

L'article essaye de mettre en relation les discours de l'"Etat Nouveau" sur l'Université et sur les associations d'étudiants (la réproduction) avec les stratégies de survie et d'imagination du mouvement étudiant lui-même (la contestation). Le point de départ pour une analyze des mouvements étudiants entre la fin de la Deuxième Guerre Mondiale et la moitié des années soixante du XX.e siècle sont les stéréotypes salazaristes portant sur l'Université comme une "corporation organique" du régime dictatorial et la matrice légale des associations d'étudiants comme des "syndicats corporatifs" empêchés d'exprimer des connotations classistes. L'article revisite des discussions antérieures sur l'émergence du "syndicalisme étudiant" au printemps de 1962, cherchant d'évaluer de quelle façon et par quelles raisons l'Université devient une scène relevante de dissidence du régime et accompagne les crises successives à lesquelles la dictature doit faire face après 1958.

Nuno Miguel Augusto
La jeunesse et la(les) politique(s): desinstitutionnalisation et individualisation

La relation maintenue par les jeunes avec le système démocratique et, très particulièrement, avec les modèles conventionnels de participation politique constitue une des préoccupations fondamentales associées au fonctionnement et à la sustentabilité intergénérationnelle des démocraties occidentales. Souvent, la responsabilité finit par tomber sur la jeunesse elle-même, à partir de critères comme l'âge, l' "irresponsabilité" ou l' "immaturité", une explication qui, dans les dernières années, a été repensée, en résultat tant de la crise de représentation que des changements dans la condition des jeunes. L'article suit une ligne d'analyze basée sur la responsabilisation mutuelle (des jeunes et des institutions politiques), en essayant d'évaluer dans quelle mesure la jeunesse portugaise reflète ces tendances et quelles sont les causes principales de l'apparent désenchantement politique des jeunes. Pour ce faire, il combine trois dimensions fondamentales – la mobilisation politique, la confiance et la participation – ayant pour but de vérifier dans quelle mesure les hypothèses théoriques plus récentes pourront contribuer à une explication sociologiquement plus solide de la (mince) relation que les jeunes entretiennent avec la politique e le système démocratique.

Marcos Ribeiro Mesquita
Culture et politique : l'expérience des collectifs culturels dans le mouvement étudiant
Dans les dernières années, le thème de la jeunesse a conquiert de plus en plus d'espace et de proéminence. Sa visibilité, reprise dans une large mesure par les médias et le marché, est renforcée aussi par l'émergence du protagonisme de nouveaux mouvements de jeunesse comme les jeunes de banlieue, les militants altermondialistes, les jeunes immigrés, entre autres qui ont récemment montré leur vitalité. L'apparition de ces nouveaux acteurs donne visibilité aussi aux mouvements de jeunesse classiques, entre eux le mouvement étudiant, qui revient sur la scène tout en reprenant ses vieux discours sur la politique et l'éducation, mais aussi en s'adaptant aux nouvelles demandes étudiantes et en incorporant d'autres thèmes liés aux terrains de la culture et de l'identité. L'article analyse la participation des militants étudiants dans son interface avec la culture, en essayant de comprendre les implications de ce dialogue sur la réarticulation du mouvement lui-même auprès des jeunes. Sont aussi analysées les répercussions que cette relation produit sur l'identité collective d'un mouvement social – toujours en construction – de plus en plus soucieux de diversifier ses discours et ses pratiques.


 



Published 2008-10-28


Original in Portuguese
Contributed by Revista Crítica de Ciências Sociais
© Revista Crítica de Ciências Sociais
© Eurozine
 

Support Eurozine     click for more

If you appreciate Eurozine's work and would like to support our contribution to the establishment of a European public sphere, see information about making a donation.

Focal points     click for more

Russia in global dialogue

http://www.eurozine.com/comp/focalpoints/eurocrisis.html
In the two decades after the end of the Cold War, intellectual interaction between Russia and Europe has intensified. It has not, however, prompted a common conversation. The focal point "Russia in global dialogue" seeks to fuel debate on democracy, society and the legacy of empire. [more]

Ukraine in focus

http://www.eurozine.com/comp/focalpoints/publicsphere.html
Ten years after the Orange Revolution, Ukraine is in the throes of yet another major struggle. Eurozine provides commentary on events as they unfold and further articles from the archive providing background to the situation in today's Ukraine. [more]

The ends of democracy

http://www.eurozine.com/comp/focalpoints/democracy.html
At a time when the global pull of democracy has never been stronger, the crisis of democracy has become acute. Eurozine has collected articles that make the problems of democracy so tangible that one starts to wonder if it has a future at all, as well as those that return to the very basis of the principle of democracy. [more]

The EU: Broken or just broke?

http://www.eurozine.com/comp/focalpoints/eurocrisis.html
Brought on by the global economic recession, the eurocrisis has been exacerbated by serious faults built into the monetary union. Contributors discuss whether the EU is not only broke, but also broken -- and if so, whether Europe's leaders are up to the task of fixing it. [more]

Time to Talk     click for more

Time to Talk, a network of European Houses of Debate, has partnered up with Eurozine to launch an online platform. Here you can watch video highlights from all TTT events, anytime, anywhere.
Dessislava Gavrilova, Jo Glanville et al.
The role of literature houses in protecting the space for free expression

http://www.eurozine.com/timetotalk/european-literature-houses-meeting-2014/
This summer, Time to Talk partner Free Word, London hosted a debate on the role that literature houses play in preserving freedom of expression both in Europe and globally. Should everyone get a place on the podium? Also those representing the political extremes? [more]

Eurozine BLOG

On the Eurozine BLOG, editors and Eurozine contributors comment on current affairs and events. What's behind the headlines in the world of European intellectual journals?
Simon Garnett
Britain flouts the European Court of Justice

http://www.eurozine.com/blog/
The UK has passed legislation on data retention that flouts European concerns about privacy. The move demonstrates extraordinary arrogance not only towards the Court of Justice of the European Union but towards the principle of parliamentary deliberation in Britain, writes Simon Garnett. [more]

Vacancies at Eurozine     click for more

There are currently no positions available.

Editor's choice     click for more

William E Scheuerman
Civil disobedience for an age of total surveillance
The case of Edward Snowden

http://www.eurozine.com/articles/2014-04-18-scheuerman-en.html
Earlier civil disobedients hinted at our increasingly global condition. Snowden takes it as a given. But, writes William E. Scheuerman, in lieu of an independent global legal system in which Snowden could defend his legal claims, the Obama administration should treat him with clemency. [more]

Literature     click for more

Olga Tokarczuk
A finger pointing at the moon

http://www.eurozine.com/articles/2014-01-16-tokarczuk-en.html
Our language is our literary destiny, writes Olga Tokarczuk. And "minority" languages provide a special kind of sanctuary too, inaccessible to the rest of the world. But, there again, language is at its most powerful when it reaches beyond itself and starts to create an alternative world. [more]

Piotr Kiezun, Jaroslaw Kuisz
Literary perspectives special: Witold Gombrowicz

http://www.eurozine.com/articles/2013-08-16-kuisz-en.html
The recent publication of the private diary of Witold Gombrowicz provides unparalleled insight into the life of one of Poland's great twentieth-century novelists and dramatists. But this is not literature. Instead: here he is, completely naked. [more]

Literary perspectives
The re-transnationalization of literary criticism

http://www.eurozine.com/comp/literaryperspectives.html
Eurozine's series of essays aims to provide an overview of diverse literary landscapes in Europe. Covered so far: Croatia, Sweden, Austria, Estonia, Ukraine, Northern Ireland, Slovenia, the Netherlands and Hungary. [more]

Debate series     click for more

Europe talks to Europe

http://www.eurozine.com/comp/europetalkstoeurope.html
Nationalism in Belgium might be different from nationalism in Ukraine, but if we want to understand the current European crisis and how to overcome it we need to take both into account. The debate series "Europe talks to Europe" is an attempt to turn European intellectual debate into a two-way street. [more]

Conferences     click for more

Eurozine emerged from an informal network dating back to 1983. Since then, European cultural magazines have met annually in European cities to exchange ideas and experiences. Around 100 journals from almost every European country are now regularly involved in these meetings.
Law and Border. House Search in Fortress Europe
The 26th European Meeting of Cultural Journals
Conversano, 3-6 October 2014

http://www.eurozine.com/comp/conversano2014.html
Taking place in southern Italy, not far from Lampedusa, this year's Eurozine conference will address both EU refugee and immigration policies and intellectual partnerships across the Mediterranean. Confirmed speakers include Italian investigative journalist Fabrizio Gatti and Moroccan feminist and Nobel Peace Prize nominee Rita El Khayat. [more]

Multimedia     click for more

http://www.eurozine.com/comp/multimedia.html
Multimedia section including videos of past Eurozine conferences in Vilnius (2009) and Sibiu (2007). [more]


powered by publick.net